Constantin Lupeanu: Imperiul mătăsii
Toţi oamenii sunt fraţi
Confucius, Kong Zi
În Hangzhou, în dialog de voie, mai mult imaginar, cu Su Su, directorul Imperiului mătăsii care se numeşte Wensli, câte puţin despre China, despre oraşul care este supranumit Raiul pe Pământ şi mai mult despre rolul mătăsii în viaţa chinezului. Domnişoara Su Su arată ca un model de talie internaţională şi este pregătită ca puţini alţii în Cultura mătăsii şi civilizaţia chineză. Vorbeşte despre mătase cu dragoste, evidenţiind dulceaţa, moliciunea şi totodată fermitatea acesteia.
Numai mătasea poate avea o textură plină, dar să fie uşoară, lunecoasă, poate să fie simplă şi în acelaşi timp elegantă, luxuriantă. Este produsul cu propriul drum, bătătorit secole în ambele direcţii sau mai bine zis în toate direcţiile, o cale internaţională pavată de mătasea desfăşurată sub picioarele noastre dintr-un sul imens de mătase pornit din inima Chinei. O femeie a inventat-o, în urmă cu cinci mii de ani, Lei Zu, soţia Împăratului Galben, şi i-a spus si, un caracter scris care este la fel de elegant ca produsul real.
Pe Drumul mătăsii au circulat dacii, intervenim noi, şi tot pe un astfel de drum a ajuns la Marea Neagră unul dintre vestiţii comandanţi de oşti ai Dinastiei Han, în anul 96. Acest distins general căruia românii ar trebui să-i ridice statuie, a lăsat informaţii despre vremea lui Decebal.
China este patria a 1,3 miliarde de oameni, cu o cultură veche de cinci-şase mii de ani, posesoare a numeroase invenţii. Cred că ar trebui să se facă un studiu al creaţiilor similare ale omenirii împlinite separat, în China şi în ceea ce noi numim apus, în Europa şi America, în alte civilizaţii. China are aproape patru duzini de monumente înregistrate la UNESCO, este vizitată de foarte mulţi turişti, care vin să admire locuri şi monumente unice, de valoare, cum ar fi Marele Zid, Oraşul Imperial din Beijing, Qufu – reşedinţa lui Confucius, Mormintele Ming, Mausoleul Primului Împărat, Fluviul Albastru, Munţii carstici Guilin şi aşa mai departe, şi desigur să cumpere mătase.
China este sursa culturală de seamă pentru Asia de sud şi est. Chinezii au dăruit străinilor, cu inima deschisă, toate orientările lor artistice, realizările în ştiinţă şi administraţie, legile şi concepţia de viaţă, gândirea şi filosofia cunoaşterii omului şi a lumii, care cel puţin i-au inspirat pe vecini, dacă nu au fost preluate întocmai. Gândirea lui Confucius este fundamentul felului de a trăi în Asia. Limba chineză este limbă civilizatoare, a avut şi încă deţine marca apropierii dintre oameni, a prieteniei. Numai conceperea mătăsii a fost ţinută multă vreme ascunsă, şi nu din egoism, ci pentru că era un produs de business. Era, cum se înţelege astăzi, marcă înregistrată şi aparţinea familiei imperiale. Multe medicamente foarte eficace se produc şi astăzi sub patentul familiei care le-au inventat cu sute sau mii de ani în urmă.
Hangzhou este patria mătăsii, a peştelui, a orezului…
Sunt opt companii care formează un trust al mătăsii cât un imperiu, cu ramificaţii şi unităţi de producţie în toată lumea, de dată recentă fiind achiziţionarea celei mai vestite ţesătorii din Franţa. Trustul datează din anul 1975, însumează o sumedenie de brevete, şi se numără printre cele 500 de întreprinderi de substanţă din China actuală. Numai noi am luat parte la reuniunea APEC, la Jocurile olimpice, la Jocurile asiatice şi la Expoziţia de la Shanghai! Cum? Cu produsele noastre, cu prezenţa activă a membrilor.
Cu siguranţă că aţi preluat şi aţi îmbogăţit tradiţia.
Wensli a moştenit cultura mătăsii chinezeşti şi nu s-a mulţumit să producă, este un transportator în China şi dincolo de graniţe a unor produse cu valoare culturală, sănătoase şi cu aspect artistic. Noi îi spunem creativitate culturală, pe măsura timpurilor de astăzi. Noul Drum al mătăsii asta înseamnă, promovare în lume, sub toate formele, inclusiv pe internet, tehnologie şi creativitate, preluarea industriei clasice, tradiţionale, reprezentative, iar prin înglobarea unor întreprinderi precum cea franceză sau Hermes Textiles, am căpătat profilul de brand, de marcă globală de prestigiu.
Este un adevărat parc industrial de o sută de mii metri pătraţi, cuprinzând laolaltă producţia, proiectarea şi designul creativ, logistica modernă şi turismul industrial.
Sunt anual vreo trei mii de produse noi individualizate. Se pune accentul pe domeniile specializate ale mătăsii, prioritate având sănătatea, frumuseţea, valoarea culturală. Ca transportator, distribuitor universal, am explorat, am moştenit şi am apărat cultura tradiţională de mătase şi totodată eticheta chineză. Închipuiţi-vă că pe Lacul Apusului sunt ambarcaţiuni ca pe vremuri, în care se află curtezane vestite, din stirpea celei mai frumoase femei chineze din toate timpurile – Xi Shi. Lacul Apusului este inima turistică a oraşului-metroploă Hangzhou.
Ultimele decenii au însemnat efort continuu pentru transformări, arma fiind aceea a creativităţii. Designul s-a inspirat din pictura clasică şi populară a Chinei, pictură pe hârtie, pe porţelan şi pe mătase. O eşarfă personalizată este uşor de comandat azi. Clientul îşi alege modelul, materialul din care să fie confecţionată, după gustul şi nevoile proprii, după interesul personal, stabileşte schema de proiectare, iar pe internet urmăreşte producţia până la livrare, prin inter-
mediul platformei de internet creată de Wensli.
Calitatea înainte de toate.
În prezent, mătasea din Hangzhou a imperiului Wensli, mătasea chinezească râvnită timp de mii de ani, aduce oamenilor mătasea sub forma artistică cea mai atractivă, minune a naturii prin ea însăşi şi creativitate a omului, o transportă din China în Europa şi în America, o oferă pretutindeni în lume, pe un nou Drum al Mătăsii către inima celor însetaţi de frumos, drum cu valoare de simbol.
Mai 2016, de la Templul Soarelui, Beijing, China