Acasă – Premiul Cornul de Aur
Filmul e întotdeauna uimitor! Ca natura însăşi, Radu Ciorniciuc e pretutindeni, documentând această familie neobişnuită cu un ochi atent şi un aparat de filmat atotputernic…
Acasă, My Home, în regia lui Radu Ciorniciuc, face din documentarul românesc un promotor al culturii ţării noastre în lume, cu sprijinul Institutului Cultural Român. O veste bună şi constantă în această perioadă dificilă şi pentru cultura românească este succesul internaţional al documentarul de debut al regizorului român Radu Ciorniciuc, Acasă, My Home. Premiul Special al Juriului pentru Imagine – la Sundance Film Festival şi Premiul Cel Mai Bun Documentar – la Festivalul Internaţional de Film de la Cracovia sunt câteva dintre distincţiile cu care a fost recompensată anul acesta pelicula produsă de Monica Lăzurean‑Gorgan.
Acasă, My Home spune povestea unei familii care a trăit timp de 20 de ani în sălbăticia din Delta Văcăreşti, până când locul a căpătat statutul de zonă protejată, primul parc natural urban din România.
„Una dintre cele mai importante creaţii cinematografice care au fost prezente la «Docaviv» în ultimii ani”. Institutul Cultural Român (ICR) a susţinut participarea filmului la competiţii internaţionale de profil, prin reprezentanţele sale din lume. Cel mai recent sprijin s‑a realizat prin ICR Tel Aviv, pentru participarea Acasă, My Home la Festivalul Internaţional de Filme Documentare DocAviv, singurul festival internaţional de film documentar din Israel şi unul dintre cele mai bine cotate din lume, desfăşurat în perioada 3‑12 septembrie 2020. Martin Salamon, directorul ICR Tel Aviv, afirmă că filmul Acasă, My Home, în regia lui Radu Ciorniciuc, a primit multe aprecieri din partea criticilor de film israelieni, un exemplu în acest sens fiind articolul profesorului Shmulik Duvdevani, cadru universitar la catedra de artă cinematografică a Universităţii din Tel Aviv, publicat pe cel mai mare portal online israelian, Ynet: „Filmul românesc Acasă, My Home prezintă conflictul dintre lumile atât de diferite care se găsesc în imediata noastră apropiere, neobligând privitorul la o reevaluare a sistemului propriu de valori. Plin de tensiune şi dramatism, pelicula este una dintre cele mai importante creaţii cinematografice care au fost prezente la DocAviv în ultimii ani”.
Aspecte ale condiţiei umane surprinse în interiorul unei singure poveşti. Juriul de la Festivalul de Film de la Cracovia aprecia Acasă, My Home drept un film deosebit de intim şi autentic, ce prezintă cu mare măiestrie numeroase straturi ale realităţii – socială, emoţională, politică – în care familia se străduieşte să‑şi păstreze propriul stil de viaţă, sentimentul de autodeterminare şi de identitate culturală. În cadrul celei de‑a 60‑a ediţii a acestui festival apreciat ca unul dintre cele mai vechi şi mai importante manifestări din lume dedicate filmelor documentare, de animaţie şi scurtmetrajelor de ficţiune, filmul lui Radu Ciorniciuc a primit Premiul Cornul de Aur. Juriul a mai precizat: „Premiul se acordă pentru povestea extraordinară şi complexă prezentată din perspectiva copiilor dintr‑o familie romă. Se întâmplă foarte rar ca un film documentar ca acesta să reuşească cu succes analiza şi aprofundarea atâtor aspecte ale condiţiei umane în interiorul unei singure poveşti, spuse atât de frumos”.
Filmele româneşti prezentate în America sunt primite la modul cel mai entuziast de public şi de cronicari influenţi. Directorul ICR New York, Dorian Branea, explică faptul că susţinerea participărilor româneşti la marile festivaluri de film nord‑americane este o direcţie programatică, permanentă a Institutului Cultural Român din New York. „Suntem bucuroşi să fi putut oferi de‑a lungul timpului sprijinul nostru logistic, financiar şi de marketing mai multor cineaşti români, selectaţi la mari evenimente cinematografice precum Toronto Film Festival, New York Film Festival, Sundace Film Festival, Palm Spings Film Festival şi altele”, spune reprezentantul ICR. Bucuria echipei ICR New York este cu atât mai mare, cu cât filmele prezentate în aceste festivaluri de impact cu adevărat global, departe de a trece neobservate, sunt primite la modul cel mai entuziast de public şi de cronicari influenţi, iar unele se întorc acasă cu premii importante. „E cazul unuia dintre cele mai mari succese româneşti din circuitul festivalier nord‑american din ultimii ani, filmul documentar Acasă, My Home, regizat de Radu Ciorniciuc, prezent la Festivalul Sundance cu sprijinul Institutului, care a câştigat Premiul Special al Juriului pentru Imagine la secţiunea Documentare Internaţionale”, mai spune Dorian Branea.
Screen Daily: „Filmul lui Radu Ciorniciuc reuşeşte să evite platitudinile inspiraţionale şi odele facile dedicate simplităţii vieţii pastorale”
Presa americană nu s‑a ferit deloc de superlative, de altfel cu totul binemeritate, faţă de producţia românească: „Liric şi provocator, Acasă… oferă o privire intimă asupra vechilor dileme legate de necesitatea conformării – plăcerile şi provocările vieţii naturale versus confortul şi plăcerile existenţei moderne – şi chestiunea amorfă, dar esenţială, privitoare la ce constituie viaţa bună. Şi o face cu o lăudabilă concizie”. Hollywood Reporter/ „Filmul lui Radu Ciorniciuc reuşeşte să evite platitudinile inspiraţionale şi odele facile dedicate simplităţii vieţii pastorale, prezentând convingător că, pentru cei săraci, viaţa e grea în orice circumstanţă” – Screen Daily/ „Ancorat în imaginea fascinantă semnată de Mircea Topoleanu şi Radu Ciorniciuc. (…) Filmul e întotdeauna uimitor! Ca natura însăşi, Radu Ciorniciuc e pretutindeni, documentând această familie neobişnuită cu un ochi atent şi un aparat de filmat atotputernic” – Film Threat/ „Filmul izbuteşte să fie un documentar de tip cinéma verité care oferă un studiu de caz plin de forţă despre neajunsurile felului în care trăim” – Slug Mag.
Trailerul oficial al filmului, semnat de Lucio O Cinese Basadonne şi Andrei Gorgan, poate fi vizionat pe YouTube – http://bit.ly/30LiZDz sau Facebook – http://bit.ly/36lUYEj.
Exclusiv pentru Contemporanul
Radu Ciorniciuc: Premiul de la Sundance este o consecinţă şi a susţinerii financiare, dar şi a promovării din partea ICR
Cât a însemnat sprijinul ICR pentru participarea Acasă, My Home la diferite festivaluri de film din lume?
A fost esenţial! Cel puţin în cazul participării la mari festivaluri, este aproape imposibil fără sprijin, pentru că este extrem de scump să deplasezi peste Ocean o echipă, este vorba despre logistică, dar şi de contextul actual. Competiţiile mari presupun bugete foarte mari, pe care nu le au toţi, astfel că pot spune limpede că premiul de la Sundance este o consecinţă şi a susţinerii financiare, dar şi a promovării din partea ICR. De asemenea, colaborările cu specialişti din breaslă închegate tot prin intermediul ICR sunt fabuloase. Încă savurez interacţiunea cu criticul de film Shmulik Duvdevani de la webinarul organizat de ICR Tel Aviv.
Cum se vede în lume filmul documentar românesc?
Filmul documentar românesc atrage atenţia lumii de doar câţiva ani încoace. Sunt foarte bune, sunt o voce autentică, onestă, au poveşti puternice. Există o şcoală de documentar care formează nişte regizori cu forţă prin meşteşugul lor în a spune adevărul şi în a genera emoţii puternice. Este încurajator că ne facem loc în marile competiţii internaţionale, doar anul acesta sunt cel puţin patru filme excelente şi foarte bine văzute: colectiv, Profu, Holy Father şi, bineînţeles, Acasă, My Home. Mi se pare fantastic! Suntem într‑un punct zero, în care, în ciuda contextului dificil, reuşim performanţe în competiţii cu filme care au bugete de zeci de ori mai mari decât ale noastre. Chiar cred că a început perioada de aur a generaţiei de regizori de documentar românesc de succes, iar cazul meu poate încuraja: sunt autodidact şi vin din jurnalism, un domeniu care poate fi conectat cu filmul documentar, deşi au scopuri diferite.
Se întâmplă foarte rar ca un film documentar ca acesta să reuşească cu succes analiza şi aprofundarea atâtor aspecte ale condiţiei umane în interiorul unei singure poveşti, spuse atât de frumos”, a fost motivaţia juriului pentru alegerea Acasă, My Home pentru câştigătorul Premiului pentru Cel Mai Bun Documentar la Festivalul Internaţional de Film de la Cracovia. Ce loc îşi face documentarul pe calea promovării culturale în lume a României?
Deşi au titluri, documentarele sunt deseori prezentate prin cercurile competiţiilor internaţionale cu „filmul ăla românesc”, „regizorul român”, „echipa din România”. Aşadar, prima promovată în demersul nostru de a participa la un festival din străinătate este România. Şi reprezentăm România nu doar prin temă, prin realitatea prezentată în documentar, ci prin actul artistic în sine, prin producţia noastră, prin munca şi echipa noastră. Îmi amintesc de un celebru critic de film care prezenta producţiile din ţara noastră doar cu „Romanians”, „Romanians”, „Romanians”.
Care credeţi că a fost avantajul documentarului Acasă, My Home pentru a fi fost anul acesta primul documentar românesc selectat în competiţia internaţională de la Sundance Film Festival şi laureat al Premiului Special al Juriului pentru Imagine la secţiunea Documentare Internaţionale?
Calitatea filmului, temele prezentate în film cu care a rezonat publicul american, certificarea, discriminarea, şi faptul că Monica (Lăzurean‑Gorgan, producătoarea Acasă, My Home – n.r.) şi cu mine am promovat filmul cu mult timp înainte să fie gata. Chiar din stadiul de proiect am reuşit să atragem atenţia organizatorilor de festivaluri, aşa că participările ulterioare erau oarecum aşteptate. Este foarte important să atragi atenţia specialiştilor cu ceva timp înainte, pentru că promovarea este deseori esenţială în atingerea succesului.
Ce ar trebui să facă instituţiile româneşti care promovează cultura şi civilizaţia românească în lume în această perioadă dificilă pentru acest sector (restricţii pentru public, tăieri de bugete)? Ce strategie ar trebui să abordeze şi care ar fi ajutorul real pe care l‑ar putea acorda aceste organizaţii cu finanţare publică?
Să promoveze regizorii români! ICR, de exemplu, are o reţea extrem de valoroasă în ţările în care are reprezentanţe, iar pentru noi, regizorii, colaborările cu profesioniştii, prin intermediul ICR, sunt foarte importante şi generatoare de proiecte, de idei, de dezbateri. Să finanţeze cât mai multe proiecte culturale cu impact mondial, să ofere consultanţă pentru promovare şi colaborări internaţionale.
Miruna Olteanu, Radu Ciorniciuc