Proiectul Erasmus+ Teachers for SwanZ merge mai departe
La aproape un an de la momentul startului, proiectul Teachers for SwanZ îşi continuă călătoria prin lumea şcolilor de balet şi dans, preluând optimismul şi energia cu care profesorii şi elevii au început un nou an şcolar, 2021‑2022. Un an şcolar mult mai bun, sperăm cu toţii, în care pandemia să fie învinsă, iar orele de curs şi de pregătire să poată fi derulate nu în living, ci fizic, în sălile de clasă şi de dans.
Teachers for SwanZ este un proiect de parteneriat strategic cofinanţat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene, dedicat învăţământului vocaţional de dans şi coregrafie, iniţiat şi coordonat de Liceul de Coregrafie Floria Capsali din Bucureşti. Proiectul se derulează în perioada 1 decembrie 2020 – 30 noiembrie 2022, în parteneriat cu Şcoala Naţională de Arte Profesor Vesselin Stoyanov din Ruse (Bulgaria), compania Attitude Studios – Ballet with Laura din Viena (Austria) şi Uniunea Elenă din România.
Pentru că recent am sărbătorit cu toţii Ziua mondială a baletului, în care marile companii ale lumii ne‑au dezvăluit aspecte din pregătirea spectacolelor pe care, de obicei, nu le putem vedea, ne‑am gândit să vă împărtăşim şi noi detalii din ceea ce nu se vede, din ceea ce se află în spatele cortinei atunci când vorbim despre derularea proiectului Teachers for SwanZ.
Cine sunt oamenii din spatele poiectului?
În primul rând, cine sunt cei din spatele cortinei? Dacă ne referim la cele două şcoli publice de balet şi dans implicate, liceele din Bucureşti şi din Ruse, protagoniştii sunt profesori de balet şi dans, un pianist corepetitor, care este şi managerul proiectului, colegi care predau limbi străine şi literatură, matematică, fizică, geografie, biologie, ştiinţe sociale. Cu toţii îşi doresc un aer proaspăt şi progres în carieră, creşterea prestigiului şcolilor lor, colaborare pe plan internaţional pentru a‑şi extinde şi diversifica metodele de lucru cu elevii. O şcoală de balet şi dans privată, cea de la Viena, a adus în proiect balerini vestiţi care sunt şi profesori, psihologi, oameni de PR şi marketing, actori, talente diverse care au adus o nouă perspectivă iniţiativei, o perspectivă care îi poate apropia pe elevi şi pe cei care îi pregătesc de lumea scenei, de piaţa în care îşi vor exercita profesia. La fel de talentaţi în predarea dansului, în special a dansului tradiţional grecesc, sunt membrii Uniunii Elene din România implicaţi în proiect – de la poeţi şi traducători la profesori, antreprenori, oameni cu profesii foarte diferite. Pentru a putea realiza „produsele concrete” ale proiectului, un manual de training pentru profesorii de balet şi dans şi un ghid pentru profesorii care predau discipline de cultură generală în şcolile de dans, participanţii au creat două grupuri specializate de lucru.
Stadiul proiectului şi ce urmează
Începând din luna martie, aceste grupuri s‑au întâlnit de 2‑3 ori pe lună, exclusiv în mediul virtual, iar pe perioada vacanţei au lucrat intens pentru elaborarea celor două lucrări, care vor deveni, prin intermediul Programului Erasmus+ al Uniunii Europene, instrumente educaţionale deschise, puse gratuit la dispoziţia celor interesaţi.
Cele două grupuri de lucru au finalizat conţinutul lucrărilor, urmând ca în anul 2022 acestea să fie pregătite pentru tipar, traduse şi postate pe net în limbile parteneriatului – engleză, română, bulgară şi germană.
Dacă vă întrebaţi ce aduc nou aceste materiale, pe scurt putem spune că manualul de training Teachers for SwanZ, adresat profesorilor de balet şi instructorilor de dans, îşi propune să îmbogăţească metodologiile de dans şi orientările practice existente, să le aducă la zi, să le adapteze modului în care elevii de 13‑16 ani, reprezentanţi ai generaţiei Z, receptează cunoştinţe şi abilităţi noi. Mini‑ghidul de mişcare, lucrarea realizată cu şi pentru profesorii care predau alte discipline în şcolile de dans, va încuraja învăţarea interdisciplinară, facilitând legăturile dintre dans şi educaţia generală. Ambele materiale vor îmbina rigoarea omului de la catedră cu experienţa împărtăşită de fiecare autor, ceea ce va aduce un plus de originalitate demersului.
Este în pregătire şi cel de‑al treilea rezultat concret al proiectului – platforma de dans Laboratorul virtual de învăţare – un instrument educaţional inovator, care va oferi celor interesaţi posibilitatea de a învăţa, de a se perfecţiona în domeniul diferitelor tipuri de dans profesionist – balet clasic, dans de caracter, dans tradiţional, dans contemporan.
Dar vom reveni pe această temă într‑un material viitor.
Dacă în 2021 prioritate a avut lucrul la crearea produselor educaţionale, conform deciziei tuturor partenerilor, anul 2022 e dedicat în mare parte organizării şi desfăşurării mobilităţilor prevăzute în proiect, care vor avea loc la Bucureşti, Ruse şi Viena. De asemenea, 2022 e anul diseminării rezultatelor proiectului, pe măsură ce acestea se vor concretiza, anul deschiderilor către noi colaborări şi parteneriate.
Echipa Teachers for SwanZ