Sorin Alexandrescu la Fundaţia Culturală Dalles a Academiei Române
Fundaţia Culturală Dalles a Academiei Române a organizat conferinţa „Brâncuşi sau despre sublim”, susţinută de prof. univ. Sorin Alexandrescu, membru de onoare al Academiei, profesor la Universitatea din Bucureşti şi la Universitatea din Amsterdam. Evenimentul a avut loc în spaţiul Sălii „Dalles” din Bd. Nicolae Bălcescu nr. 18.
Prof. Sorin Alexandrescu consideră că sculptorul Constantin Brâncuşi a constituit, alături de italianul Giacometti, rusul Zadkine, ucraineanul Archipenko şi alţi artişti, născuţi în tradiţii naţionale foarte diferite, ceea ce se poate numi o avangardă, nu franceză, ci parizian‑internaţională, în arta europeană din prima jumătate a secolului al XX‑lea. Diverse opere ale acestora, dar mai ales ale lui Brâncuşi, au fost prezentate în cadrul conferinţei ca forme ale sublimului în artă, pornind de la studiile filosofilor şi esteticienilor precum Longin şi Kant, dar mai ales ale lui Lyotard.
În urma analizei creaţiei artistice a sculptorului, prof. Alexandrescu constată că „ceea ce Arthur Danto numea transfigurarea banalului, fără a‑l cita pe Brâncuşi, se poate numi acuitatea prezenţei a ceva necunoscut, sesizabil direct, deşi indescriptibil concret; în acest sens unul dintre cele mai bune exemple este cel al spaţiului infinit sugerat de un obiect finit, precum Pasărea în spaţiu”.
Discipol al lui Tudor Vianu, Sorin Alexandrescu este licenţiat al Facultăţii de Litere, Universitatea din Bucureşti. Lector la Catedra de literatură universală a Facultăţii de Litere, a fost numit în 1969 lector la Universitatea din Amsterdam. În 1980 a devenit profesor de studii româneşti şi semiotică la aceeaşi universitate. A fondat la Amsterdam Asociaţia internaţională de studii româneşti şi „International Journal of Romanian Studies” (1976). În realizarea studiilor de semiotică a colaborat cu A.J. Greimas, la Paris, şi a înfiinţat Asociaţia olandeză de semiotică. După 1989 a fost numit consilier în probleme culturale şi de educaţie al preşedintelui Emil Constantinescu. În 2001 constituie, împreună cu Dan Grigorescu, Laura Mesina şi alţii, Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii (CESI). Printre cele mai cunoscute studii ale sale se numără: William Faulkner (1969), Paradoxul român (1998), Identitate în ruptură (2000), Mircea Eliade, dinspre Portugalia (2006) şi Lumea incertă a cotidianului (2021); Logique du personnage, publicat la Paris în 1973, şi Richard Rorty, publicat în Olanda în 1995.
A fost decorat de regina Olandei (2002) şi de regele Mihai I al României (2017).
Sala „Dalles” a fost construită între anii 1930‑1932 de Academia Română, conform clauzelor testamentului Elenei Dalles, şi confiscată abuziv în 1948 de către regimul comunist. Începând cu anul 2023, celebra Sală „Dalles” din Bucureşti, edificiu reper în istoria culturală a capitalei, beneficiază de un program de conferinţe şi dezbateri structurat de Academia Română, prin Fundaţia Culturală Dalles. Conferinţele se desfăşoară lunar, joia, începând cu ora 18, în a treia sau a patra săptămână a fiecărei luni.
Biroul de comunicare al Academiei Române