Actualități - Comunicate

Răsărit • Ανατολή

La cei 65 de ani, Muzeul Naţional al Literaturii Române a organizat o avalanşă admirabilă de evenimente culturale – circa douăzeci în total! – atât în spaţiile sale generoase, cât şi la Salonul Internaţional de carte Bookfest, adunând în sălile sale luminoase zeci, sute de admiratori şi iubitori de cultură, iar pe reţelele de socializare peste 60 000 de vizitatori unici (plus reţelele partenerilor media). În parteneriat cu Muzeul Naţional al Literaturii Române, Editura Ideea Europeană a organizat – sub egida onorantă a aceloraşi evenimente aniversare –, în Grădina MNLR, Str. Nicolae Creţulescu 8, lansarea‑eveniment a cărţii Răsărit · Ανατολή de Luiza Barcan, apărută relativ recent la Editura Ideea Europeană în condiţii grafice de excepţie.

În calitate de amfitrion impecabil, domnul Ioan Cristescu, directorul MNLR şi profesorul universitar, a vorbit inspirat despre acest volum atipic, neîncadrabil în genuri literare sau curente, emoţionând numeroasa asistenţă. „E o carte de memorii şi nu e o carte de memorii, e o mărturie şi nu este, e un volum de amintiri şi nu prea – afirmă domnul Ioan Cristescu – şi lista ar putea continua, pentru că ne aflăm în faţa unei cărţi neobişnuite, atipice, situate între genuri. E o carte scrisă cu inima… ”

Loreta Popa a citit inspirat ample fragmente din carte. Iar Cristina Andrei a făcut o amplă şi emoţionantă incursiune în universul acestei cărţi neobişnuite, pe care o vom reproduce în acelaşi grupaj dedicat acestei relatări nedrept de succinte. „Când mă gândesc la Sandu şi Luiza, mi‑i imaginez pe amândoi lucrând în tăcere, unul lângă altul, umăr la umăr, inimă în inimă, suflet în suflet, duh în Duh, «contemplând lumea văzută şi simţind adierea lină şi înmiresmată a celei nevăzute», la poalele unei mânăstiri din lemn, într‑o pădure din creierul munţilor româneşti, invadată de luminile contradictorii ale răsăritului şi de umbrele generoase ale unor smochini uriaşi, ca aceia din preajma Cetăţii Efesului sau a Grotei celor şapte adormiţi, sau ca acela în creştere, plantat de nea Georgică, vecinul Luizei, în curte. E o tăcere de început sau de sfârşit de lume, îngânată de cântecul scurs, în sincope dulci‑inegale, al guguştiucilor sălbatici şi de vuietul mecanic de zbor al rândunelelor descinse din copilăria mea din nordul extrem al Moldovei de dincolo de Prut, deschisă spre pământurile Bucovinei. În acea tăcere vrăjită de răsărit căzut pe gânduri, vorbesc exclusiv mâinile; vorbesc şi ascultă, din când în când oprite din lucru de o boare venită dinspre o altă lume, parcă; şi totuşi, e lumea noastră, murmur. Şi totuşi, e lumea noastră, murmur. Mâinile ştiu totul…”, notează Aura Christi pe coperta cărţii, semnând şi eseul de la începutul acesteia.

Luiza Barcan s‑a născut la Bucureşti în data de 8 octombrie 1964. Absolventă a Liceului de matematică şi fizică nr. 4 din Bucureşti, a Facultăţii de Limba şi Literatura Română a Universităţii Bucureşti (1987) şi a Facultăţii de Istoria şi Teoria Artei a Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti (1998). A fost profesor de limba şi literatura română, redactor, realizator de emisiuni la Televiziunea Română, redactor la Radio România Internaţional, colaborator la Radio Trinitas al Patriarhiei Române (2014 – prezent).

Publică în revistele Contemporanul, Literatorul, Azi Literar, artPanorama, Museion, Adevărul literar şi artistic, Ianus, Virtualia, Tribuna, Tabor, Povestea vorbei, Buridava, Ramuri, Observator cultural. Luiza Barcan este critic şi istoric de artă, doctor în arte vizuale, expert al Ministerului Culturii în domeniul Bunuri cu semnificaţie culturală – artă medievală, secolele XVIII‑XIX, jurnalist. Membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Vâlcea, membru fondator şi director al Fundaţiei HAR („Habitat şi Artă în România”).

Debut literar în revista artPanorama cu proza „Jucătorii de şah” (1997). Debut editorial cu volumul „Nichita Stănescu. O viziune poetică a timpului” (2000, ediţie bibliofilă, coordonată de Mircia Dumitrescu).

Cărţi de memorialistică: „Artişti plastici la Serata lui Iosif Sava” (2003), în format electronic (2005); „Spre Răsărit, cu Alexandru” (2017).

Cărţi de specialitate (cronică plastică, istoria artei): „Angoase ale privirii” (2004); „Monografiile bisericilor de lemn – monument istoric de la Grămeşti, Malaia, Racoviţa Copăceni, Ciungetu, Brezoi, Mariţa” (2000, 2001); împreună cu Alexandru Nancu; Albumul monografic „Medi Wechsler Dinu” (2010); Albumul monografic „Maria Constantin” (2013); Albumul monografic „Constantin Calafeteanu” (2014); Albumul monografic „Lidia Nancuischi” (2018).

Contemporanul

Luiza Barcan

Total 1 Votes
0

Luiza Barcan

Luiza Barcan, critic și istoric de artă, doctor în arte vizuale, expert al Ministerului Culturii în domeniul: Bunuri cu semnificație culturală – artă medievală, secolele XVIII-XIX, jurnalist, expert al Casei de Licitații Vikart. Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România – Filiala Vâlcea, membru fondator și director al Fundației HAR („Habitat și Artă în România”). S-a născut la București în data de 8 octombrie 1964. Absolventă a Liceului de matematică-fizică nr. 4 din București, a Facultății de Limba și Literatura Română de la Universitatea București (1987) și a Facultății de Istoria și Teoria Artei a Universității Naționale de Artă din București. Profesor de limba și literatura-română (1990-1995), redactor, realizator de emisiuni la Televiziunea Română (1995-2013), redactor la Radio România Internațional (2000-2006), colaborator la Radio Trinitas al Patriarhiei Române, din 2014 și până în prezent (realizator al documentarului radiofonic „Zidiri în chipul crucii”). Din 1996 publică cronică plastică, interviuri, reportaje, eseuri, studii de istoria artei, monografii de monumente în paginile Contemporanul, Literatorul, Azi Literar, artPanorama, Museion, Adevărul literar şi artistic, Ianus, Virtualia, Tribuna, Tabor, Povestea vorbei, Buridava, Ramuri, Observator cultural, artMargins a Universităţii „Santa Barbara” din California.

Co-organizator, împreună cu Alexandru Nancu, al programelor Fundaţiei HAR: „Habitat şi Arta in Romania” ,„Arta in drum spre muzeu” (1999 – Râmnicu Vâlcea), „Tradiţie şi Postmodernitate” (2000 – 2005, Muzeul Satului Vâlcean de la Bujoreni, judeţul Vâlcea) „Stuf 2004” (2004, Murighiol, judeţul Tulcea), „ReSitus – Metode şi tehnici avansate de conservare şi reconstrucţie digitală pentru patrimoniul cultural-istoric imobil (2007, Câmpulung Muscel), Lut/ Adobe 2007, 2008, 2009 (Capul Doloşman/ Cetatea Argamum, judeţul Tulcea).

Din anul 2000 şi până în prezent, curator al programului „Restituiri” care a cuprins expoziţiile: „Seniori ai picturii romaneşti contemporane”, „Invitaţii lui Iosif Sava în 40 de desene ale Rodicăi Ciocârdel Teodorescu”, „Rromani art”, expoziţiile personale de la Constanţa, Tulcea, Râmnicu Vâlcea şi Bucureşti ale pictoriţei centenare Medi Wechsler Dinu, expoziţia retrospectivă Maria Constantin, expoziţiile retrospective Alexandru Nancu („Teasc pentru memorie” și „Spațiul imaginării”), Bucureşti 2013, expozițiile retrospective Lidia Nancuischi). Curator a peste 30 de expoziţii personale sau de grup, deschise în Bucureşti şi în alte oraşe mari ale ţării. Face parte din colectivul de autori ai dicţionarului on line Un secol de sculptură românească (2013, 2014) și din colectivul de autori ai cărții Centenarul femeilor din arta românească (2018).

Debut literar în revista artPanorama, cu proza Jucătorii de șah (1997). Debut editorial cu volumul Nichita Stănescu. O viziune poetică a timpului (2000, ediţie bibliofilă, coordonata de Mircia Dumitrescu).

Cărți de memorialistică: Artişti plastici la Serata lui Iosif Sava (2003), în format electronic (2005); Spre Răsărit, cu Alexandru (2017).

Cărți de specialitate (cronică plastică, istoria artei): Angoase ale privirii (2004); Monografiile bisericilor de lemn – monument istoric de la Grămeşti, Malaia, Racoviţa- Copăceni, Ciungetu, Brezoi, Mariţa (2000, 2001), împreună cu Alexandru Nancu; Albumul monografic Medi Wechsler Dinu (2010); Albumul monografic „Maria Constantin” (2013); Albumul monografic „Constantin Calafateanu” (2014); Albumul monografic „Lidia Nancuischi” (2018)

Premii și distincții: Premiul pentru critică, acordat de Consiliul Director al Uniunii Artiștilor Plastici din Roâmânia (2017); Diplomă de excelență pentru întreaga activitate, acordată de Filiala Buzău a Uniunii Artiștilor Plastici din România, cu ocazia Bienalei „Ion Andreescu” (2018); Premiul III la Festivalul de film documentar scurt „Yperia 2012”, de pe insula Amorgos – Grecia, pentru filmul „Grecii de Brăila” („Greek and Romanian”); Premiul pentru film religios la Festivalul de film documentar scurt „Yperia 2011”, de pe insula Amorgos – Grecia, pentru filmul „Skopelos, insula celor 365 de altare”; 2011 – Medalia Muzeul Brăilei – 130 de ani şi Medalia „Nicolae Iorga – 140 de ani de la naştere”, decernate de Muzeul Brăilei pentru documentarele „Biserici de la Dunăre” (2011).

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button