Academia Română în dialog cu tinerii
Academia Română a organizat prima ediţie a Şcolii de vară, cu tema „Sub semnul istoriei”, desfăşurată la Centrul de Dezvoltare Durabilă Ţara Haţegului‑Retezat, din localitatea General Berthelot, judeţul Hunedoara, entitate ce aparţine Academiei Române. În cadrul primei ediţii, coordonată de prof. univ. Ioan Bolovan, membru corespondent al Academiei Române, au participat 7 din cei 10 elevi care vor primi în anul şcolar 2022‑2023 bursă de merit din partea Academiei Române. Elevii provin din colegii naţionale şi licee din Braşov, Bucureşti, Câmpulung Muscel, Cluj‑Napoca, Fălticeni, Jibou şi Tulcea.
Şcoala de vară a beneficiat, în deschidere, de un cuvânt al acad. Ioan‑Aurel Pop, preşedintele Academiei Române, mentorul a generaţii de elevi şi studenţi, şi de prezenţa acad. Ioan Dumitrache, secretarul general al Academiei Române şi iniţiatorul programului de stimulare a elevilor cu performanţe şcolare deosebite „Academia Română în dialog cu tinerii”.
Pe parcursul celor 5 zile de conferinţe şi excursii tematice elevii participanţi au avut posibilitatea de a investiga repere istorice ale spaţiului transilvan şi de a explora identităţi culturale, definite deopotrivă de surse istorice şi de legende locale. Programul Şcolii de vară a cuprins vizite la Complexul arheologic Ulpia Traiana Sarmizegetusa şi Complexul de la Sarmizegetusa Regia, la Castelul Huniazilor din Hunedoara şi în Cetatea Devei, la Cetatea Mălăieşti, la Peştera Bolii din Petroşani, precum şi la Biserica Densuş şi la Mănăstirea Prislop. Elevii au vizitat, de asemenea, Rezervaţia de zimbri şi Centrul de ştiinţă şi artă din Haţeg şi Grădinile lui Zoe din Banpotoc.
Narcis Daniel Axinia: Colegiul Naţional „Nicu Gane”, Fălticeni: „Mă simt literalmente onorat să iau parte la tabăra de vară organizată de Academia Română, o instituţie cu rădăcini puternice şi adânci în istoria şi cultura poporului român. În urma celor cinci zile petrecute aici, mă întorc cu un bagaj cultural vast, cu o serie de experienţe memorabile şi cu o serie de perspective diverse în ceea ce priveşte istoria locului. Ca gând de final, apreciez în mod special iniţiativa Academiei Române de a investi şi de a sprijini tinerii cu potenţial intelectual ridicat şi sunt absolut convins că o astfel de investiţie se va întoarce înzecit, cu un randament vizibil în câţiva ani”.
Ioana Mădălina Cărăuş, Liceul Teoretic Internaţional de Informatică, Bucureşti: „Sunt olimpică la chimie, dar sunt, de asemenea, foarte pasionată de arte şi de aceea am fost aleasă să primesc bursa de merit din partea Academiei Române. În cadrul Şcolii de vară am avut ocazia, timp de patru zile, să vizitez Ţara Haţegului, cu toate minunile ei, cum ar fi Cetatea din Deva sau mănăstirea Prislop. Dar cel mai mult m‑am bucurat că am avut ocazia să fiu alături de elevi pasionaţi, ca mine, de diferite domenii, cum ar fi istorie sau medicină, şi am putut purta discuţii şi am putut împărtăşi idei. M‑am simţit împlinită că am fost alături de un astfel de grup”.
Ştefan‑Andrei Inceu, Liceul Teoretic „Ion Agârbiceanu”, Jibou, jud. Sălaj: „Sunt unul dintre cei 10 bursieri ai Academiei Române. Şi mă simt foarte mândru şi bucuros că mă aflu printre cei mai buni. Pentru mine, Academia Română reprezintă un ideal de atins, un impuls, îmi oferă o speranţă şi motivaţie. Mă bucur că am fost ales să vin aici, în această tabără desfăşurată «sub semnul istoriei». Educaţia este cheia viitorului. Nu este suficient doar să visăm la a deveni un stat de elită sau, mai rău, să dăm vina pe ceilalţi că sistemul nostru nu mai merge, ci trebuie să trecem la acţiune, să ne educăm. Aceasta va fi noua reformă. În prezent, tendinţa generală este de a fugi de educaţie. Un popor needucat este un popor uşor de manipulat”.
Sebastian‑Marian Leonte, Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, Tulcea: „Şcoala de vară este o oportunitate pe care Academia Română, cel mai înalt for ştiinţific şi cultural din ţara noastră, ne‑o oferă cu distinsă cordialitate nouă, tinerilor capabili de performanţă şi care am reuşit să certificăm de‑a lungul timpului o serie de aptitudini prin diferitele participări la concursurile şi olimpiadele şcolare. Vizitele pe care le‑am realizat până în acest moment în cadrul Şcolii de vară şi obiectivele turistice abundente în conţinut istoric m‑au ajutat să‑mi consolidez cunoştinţele generale şi, de asemenea, să‑mi conturez responsabilitatea faţă de valorile pe care le avem în grijă. Mă bucur că reuşim să alternăm învăţarea cu activităţile recreative. În fond, Academia Română, prin sprijiinul pe care ni‑l oferă, îşi certifică o dată în plus interesul de a sprijini talentele juvenile şi de a contribui la construirea unei societăţi în care cultura să constituie un pilon important, care să direcţioneze toate aspiraţiile noastre ca tineri”.
Ioana Codruţa Miron, Colegiul Naţional „Andrei Şaguna”, Braşov: „Am primit una dintre cele 10 burse oferite de Academia Română în cadrul programului «Academia Română în dialog cu tinerii» şi pe această cale doresc să mulţumesc tuturor celor care au făcut posibilă organizarea acestei şcoli de vară. Sunt o pasionată de folclor şi activez în cadrul unui ansamblu de dansuri populare din judeţul nostru, încă de când eram mică. Eu sunt din comuna Breţcu, judeţul Covasna, iar acum am avut ocazia, prin intermediul acestei şcoli de vară, să păşesc pe meleagurile Ţării Haţegului şi să aflu cât mai multe din istoria neamului nostru românesc. Mă aflu pentru prima dată în Ţara Haţegului. Tot programul nostru a fost foarte complex şi m‑a făcut să mă leg, într‑un fel, sufleteşte de această zonă şi sper să revin curând aici. Sunt foarte recunoscătoare”.
Ştefania‑Maria Schioapa, Liceul Teoretic „Dan Barbilian”, Câmpulung‑Muscel: „Am avut posibilitatea să vin aici, în Haţeg, pentru a trăi o experienţă specială, şi anume să fac parte dintr‑un colectiv frumos, într‑o tabără organizată în locuri despre care doar învăţam la ora de istorie şi pe care acum le simt, şi le văd, şi pe care păşesc. Este un lucru minunat. Am vizitat locuri care pot spune că m‑au ajutat să înţeleg istoria într‑un fel palpabil, să înţeleg că istoria pe care o avem nu este despre cuvinte, ci este despre fapte. Atunci când vezi un lucru îl înţelegi mai bine. Am cunoscut oameni noi, mentalităţi noi, am învăţat lucruri noi, am vizitat locuri noi şi mi‑a făcut plăcere. M‑a impresionat să vizitez ruinele Sarmizegetusei şi cred că este important ca toţi să ştim de unde ne tragem şi care ne sunt rădăcinile”.
Ovidiu Cristian Suătean, Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu”, Cluj‑Napoca: „Doresc să mulţumesc Academiei Române pentru faptul că a considerat să‑mi ofere această bursă şi pentru că a organizat această şcoală de vară, «Sub semnul istoriei», unde toţi elevii bursieri să se întâlnească şi să schimbe nu doar idei, cunoştinţe, ci să formeze prietenii care s‑ar putea să dureze şi de care să ne amintim în viitor cu mare plăcere. Mai mult, pe plan financiar consider că Academia a reuşit prin acest proiect nu doar să intre în contact cu tinerii, ci a reuşit şi să‑i stimuleze, pentru studiu, întrucât suma pe care Academia o va oferi timp de 12 luni elevilor bursieri reprezintă un stimulent care poate fi folosit de noi pentru achiziţionarea a diverse materiale necesare studiului. Programul din această şcoală de vară a reuşit să acopere atât de bine zona geografică în care ne aflăm, încât să reuşim să parcurgem istoria ţării noastre, a trecutului nostru. Eu sunt pasionat de istorie şi, astfel, am avut din nou ocazia să reîntâlnesc istoria”.
Prof. univ. Ioan Bolovan, membru corespondent al Academiei Române, coordonatorul Şcolii de vară „Sub semnul istoriei”: „Academia Română premiază excelenţa tinerilor care vor deveni savanţii de mâine. Pentru prima generaţie de bursieri (şi sperăm şi pentru viitoarele) am organizat această şcoală de vară prin care dorim să‑i familiarizăm pe tineri cu frumuseţile naturale, dar şi cu patrimoniul istoric‑cultural unic din judeţul Hunedoara”. „Experienţa acestei săptămâni mi‑a demonstrat că importanţa unei astfel de tabere poate fi una determinantă pentru viitorul acestor tineri talentaţi. Ei au fost selectaţi pe baza rezultatelor obţinute la olimpiadele naţionale, judeţene, la alte concursuri. Rezultatele pe care le‑au avut până acum i‑au îndreptăţit să fie selectaţi pentru acest program de burse şi pentru Şcoala de vară, iar impactul locurilor pe care le‑au vizitat, această adevărată lecţie de istorie pe viu, această adevărată lecţie de geografie, de biologie pe viu cred că îi va marca şi îi va influenţa în evoluţia lor şi profesională şi umană, dorind să revină în aceste locuri unde cred că au întâlnit oameni deosebiţi şi locuri cu adevărat mirifice”.
Programul „Academia Română în dialog cu tinerii”
Şcoala de vară organizată la Centrul de Dezvoltare Durabilă Ţara Haţegului‑Retezat, din localitatea General Berthelot, face parte dintr‑un program complex al Academiei Române, iniţiat în anul 2019 şi intitulat „Academia Română în dialog cu tinerii”. Programul are ca scop susţinerea şi promovarea tinerelor talente din şcoli şi universităţi şi este gândit pe patru direcţii principale de acţiune: înfiinţarea unui Centru pentru tinerii superdotaţi; acordarea de premii speciale; acordarea de burse elevilor din medii defavorizate şi care au rezultate şcolare performante; organizarea unor şcoli de vacanţă sub genericul „Şcoala olimpicilor”, defăşurate bianual, iarna şi vara.
Acad. Ioan Dumitrache, secretarul general al Academiei Române, iniţiatorul programului „Academia Română în dialog cu tinerii”: „Academia Română are între misiunile sale şi pe aceasta de a creşte şi a forma oameni pentru viitor. Este motivul pentru care Biroul Prezidiului Academiei Române a aprobat un asemenea program, cu scopul de a identifica talente, de a le promova şi de a stimula formarea viitoarei generaţii de intelectuali”.
Biroul de comunicare al Academiei Române