Actualități - Comunicate

Revenirea culturii româneşti în spaţiul public israelian

ICR Tel Aviv a fost printre primele dintre cele 19 reprezentanţe ale Institutului Cultural Român care au început încă din martie 2020 să organizeze evenimente culturale online. Tot echipa ICR din Israel a dat startul, odată cu relaxarea măsurilor restrictive de către autorităţile israeliene, revenirii cu evenimente organizate cu public, începând din primele zile ale lunii aprilie 2021. Aşadar, după mai mult de un an în care, din cauza pandemiei, nu s‑au putut organiza evenimente culturale cu public, Institutul Cultural de la Tel Aviv a readus cultura română în sălile de evenimente din Israel, propunând câteva proiecte de interes pentru publicul israelian. Primul dintre acestea a fost, pe data de 10 aprilie, proiecţia specială a filmului românesc „colectiv”, regizat de Alexander Nanău, nominalizat la Premiul Oscar 2021 în categoriile „cel mai bun film documentar” şi „cel mai bun film străin”.

„Acest special screening al unui film românesc a coincis cu redeschiderea pentru public, după o perioadă de peste un an, a Cinematecii din Tel Aviv, an în care restricţiile impuse de autorităţi în urma pandemiei Covid au ţinut închise porţile tuturor instituţiilor culturale israeliene”, a explicat pentru Contemporanul Martin Salamon, directorul ICR Tel Aviv. Proiecţia documentarului românesc a fost urmată de o sesiune de întrebări şi răspunsuri live cu regizorul filmului, Alexandru Nanău, conectat prin intermediul unei aplicaţii video, evenimentul fiind moderat de cunoscutul jurnalist israelian Attila Somfalvi.

Un al doilea eveniment cu public organizat de ICR Tel Aviv în perioada post‑pandemică a avut loc la sediul reprezentanţei, unde a fost vernisată expoziţia „Modelul şi gravura”, semnată de artista israeliană Miriam Cojocaru şi prezentată la Galeria ICR Tel Aviv în perioada 6 mai – 7 iunie 2021. Expoziţia conţine lucrări în ulei şi gravură care surprind atât aspecte din natură, cât şi portrete feminine.

Cuvântul introductiv de la vernisajul desfăşurat în limba ebraică – eveniment la care majoritatea publicului au constituit‑o membrii generaţiei a doua şi a treia a israelienilor originari din România – a fost susţinut de directorul ICR Tel Aviv. Martin Salamon a subliniat caracterul aparte al acestui eveniment, atât din punctul de vedere al calităţii culturale ridicate, cât şi al faptului că acesta reprezintă primul eveniment cu public organizat la sediul Institutului, de la declanşarea pandemiei.

Vernisajul expoziţiei a fost transmis în acelaşi timp şi prin live streaming pe pagina de Facebook a ICR Tel Aviv şi pe canalul oficial de YouTube al reprezentanţei. „Tot ceea ce am acumulat din punct de vedere tehnic, tot ce am învăţat în timpul perioadei de peste un an în care am fost obligaţi să organizăm numai evenimente online, ne ajută acum să păstrăm legătura cu un public numeros şi entuziast, care s‑a format pe platformele noastre digitale, pe parcursul acestui an. Ne propunem ca, de acum încolo, toate proiectele culturale să aibă un caracter hibrid, deci să aibă loc atât fizic, cât şi online, urmând să transmitem prin internet, în direct sau înregistrat, după caz, orice eveniment care va avea loc fizic, cu public prezent la locul desfăşurării acestuia”, a detaliat planurile viitoare ale reprezentanţei directorul ICR Tel Aviv.

După cum ne‑a explicat Martin Salamon, problema majoră în calea reluării, cu toate motoarele turate, a activităţii pre‑pandemice a reprezentanţei o constituie faptul că, în continuare, „cerul” Israelului este, practic, închis. „Cu toate că infectările în Israel se apropie de cota zero, datorită unei campanii de vaccinare foarte eficiente, cetăţenii străini nu pot intra, deocamdată, în Israel. Ceea ce face imposibilă invitarea unor artişti, actori culturali din România, deci ne restrânge mult în ceea ce priveşte participarea la festivaluri şi la alte evenimente culturale israeliene – a deplâns situaţia directorul ICR Tel Aviv. – În acelaşi timp, conjunctura aceeasta ne obligă să fim mai inventivi, să venim cu un conţinut care nu necesită neapărat prezenţa fizică a vreunui interpret cultural, cum este şi arta cinematografică.”

Reprezentanţa din Israel a Institutului Cultural Român şi‑a menţinut, de altfel, şi în anul 2020, cu preponderenţă tradiţionalele participări la festivalurile de film, având în vedere atât succesul internaţional al cinematografiei româneşti, cât şi interesul crescut al publicului israelian pentru arta cinematografică, în general, şi pentru filmele româneşti, în particular. Astfel, România a fost prezentă la prestigiosul Festival Internaţional de Film Documentar din Israel „DocAviv”, a cărei ultimă ediţie s‑a desfăşurat în sistem VOD („video on demand”, online) cu filmele „Acasă, My Home” şi „colectiv”, filmul lui Alexander Nanău câştigând şi marele premiu al publicului israelian.

Deschiderea culturală cvasi‑totală, datorată relaxării măsurilor de prevenire a pandemiei în Israel, a fost însă urmată, începând cu declanşarea unui conflict militar în a doua săptămână a lunii mai 2021, de o nouă închidere, datorată problemelor de securitate. „Sperăm ca ostilităţile să înceteze şi, de data aceasta, pauza să fie de foarte scurtă durată, iar noi să ne putem relua întâlnirile cu publicul, care, temporar, au revenit în mediul online, pe platformele noastre digitale”, a conchis directorul ICR Tel Aviv.

■ Jurnalist, Director Comunicare ICR

Miruna Olteanu

Total 1 Votes
0

Olteanu Miruna

Miruna Olteanu este de profesie jurnalist și, în prezent, ocupă funcția de director al Direcției Comunicare și Promovare din cadrul Institutului Cultural Român.

A absolvit Liceul Teoretic ”Grigore C. Moisil” din Onești, este licențiată în Jurnalism (Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării/ Universitatea din București) cu lucrarea ”Analiza semiotică a primelor pagini ale ziarelor din România”.

A lucrat 10 ani în presa scrică centrală ca redactor, editor, șef de secție la ziarele Adevărul, Evenimentul Zilei, Cotidianul.

A absolvit studiile de master în limba engleză la SNSPA, în cadrul programului Public Sector Management, cu lucrarea ”E-Governance în instituțiile publice centrale din România”.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button