„Teachers for SwanZ” – un parteneriat european în sprijinul educaţiei pentru dans şi coregrafie
Începând din decembrie 2020, Liceul de Coregrafie Floria Capsali din Bucureşti derulează un proiect inovator şi extrem de necesar pentru învăţământul vocaţional de dans şi coregrafie – Teachers for SwanZ – un proiect de parteneriat strategic cofinanţat prin Programul Erasmus+ al Uniunii Europene. În calitate de iniţiator şi coordonator, Liceul Floria Capsali are ca parteneri în acest proiect Şcoala Naţională de Arte Profesor Vesselin Stoyanov din Ruse (Bulgaria), compania Attitude Studios – Ballet with Laura din Viena (Austria) şi Uniunea Elenă din România.
Proiectul, care se derulează timp de doi ani, vine în sprijinul dezvoltării competenţelor profesionale, de comunicare, digitale şi interculturale ale personalului din şcolile implicate. Beneficiarii direcţi sunt atât profesori, traineri, instructori, cât şi elevi aparţinând „generaţiei Z”, cu vârste cuprinse între 13 şi 16 ani, pasionaţi de dans şi care au o „a doua viaţă”, cea din spaţiul virtual. Generaţia Z a inspirat şi titlul proiectului, în care aceasta se îmbină cu cel mai frumos simbol al coregrafiei – lebedele.
Lucrând împreună pe grupuri specializate, profesorii din ţările menţionate vor realiza în final un manual practic pentru profesorii şi trainerii de dans, un mini‑ghid pentru profesorii care predau alte discipline în şcolile de dans şi platforma de dans Laboratorul virtual de învăţare.
În legătură cu rezultatele preconizate, managerul proiectului, pianist şi profesor corepetitor Diana Zăvălaş, precizează că manualul practic Teachers for SwanZ îşi propune să îmbogăţească metodologiile de dans şi orientările practice existente, pornind de la pregătirea şi experienţa partenerilor. Mini‑ghidul va încuraja învăţarea interdisciplinară şi va facilita legăturile dintre dans şi educaţia generală, în beneficiul viitorilor balerini şi dansatori. Platforma de dans Laboratorul virtual de învăţare va prezenta înregistrări ale activităţilor practice pe care profesorii le vor desfăşura cu copiii, inclusiv ore de dans transmise online între parteneri, sesiuni de training şi de Master‑class, aspecte de la reuniuni, mesaje ale ambasadorilor, apariţii în mass-media.
Elaborat înainte de declanşarea pandemiei de Coronavirus, proiectul s‑a pliat pe rigorile sanitare actuale şi şi‑a adaptat activităţile, aşa încât toate reuniunile grupurilor de lucru au avut loc până acum în mediul virtual. Deosebit de interesante şi utile sunt lecţiile online de dans prezentate de fiecare partener celorlalte şcoli, atât profesorilor, cât şi elevilor. Liceul Floria Capsali a prezentat colegilor prima lecţie de acest gen (balet şi dans de caracter, dans contemporan şi dans tradiţional românesc). A doua lecţie online a fost transmisă de la Viena de Laura Cristinoiu, reprezentanta unei şcoli private de dans – Attitude Studios. Şcoala parteneră din Ruse, Bulgaria, susţine o altă lecţie online, iar Uniunea Elenă din România a marchat Ziua Europei, 9 Mai, printr‑o lecţie online de dans tradiţional grecesc.
Proiectul Teachers for SwanZ este susţinut în prezent de patru „ambasadori”, celebrităţi din lumea dansului – Alkis Raftis, preşedintele Consiliului Internaţional al Dansului – UNESCO, Gigi Căciuleanu, coregraf de origine română şi unul dintre cei mai mari maeştri ai dansului contemporan mondial, Liudmila Konovalova, prima ballerina a Baletului de Stat din Viena, şi Vessela Vassileva, prima ballerina şi director artistic al Operei de Stat din Ruse.
La invitaţia Consiliului Internaţional al Dansului şi a Uniunii Elene din România, Liceul Floria Capsali a participat la prima teleconferinţă despre „Educaţia pentru dans în România”. Întreaga manifestare a fost dedicată Zilei internaţionale a dansului.