Lecturi - Despre Cărți

O carte din pandemie

Perioada de recluziune pe care am trăit‑o recent, din motive de epidemie globală, a produs şi urme, nu puţine, în plan artistic şi literar. Pe de o parte, artiştii şi scriitorii au avut mai mult răgaz pentru lucrul lor, pe de alta, şi o nouă temă de abordat, în conexiune directă cu realitatea destul de traumatizantă a unei umanităţi aflate într‑o tot mai accentuată derivă.

Scriitoarea şi jurnalista Ioana Drăgan revine în actualitatea literară cu un nou roman, intitulat Gripa – O poveste de Crăciun, publicat la Editura Tracus Arte anul acesta. Volumul se adaugă mai vechilor sale apariţii, precum prozele scurte reunite în cartea Vietăţi şi femei (Editura Cartea Românească, 1997), încununat cu premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România, nuvelele din volumul Poveştile Monei (Editura Atlas, 1999), romanul Mafalda (Editura Allfa, 2009).

Activitatea de filolog şi de jurnalist a Ioanei Drăgan se reflectă în alte două lucrări publicate până în prezent: Romanul popular în România. Literar şi paraliterar, lucrarea sa de doctorat (Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, 2001, cu o a II‑a ediţie, revăzută şi adăugită, în 2006) şi Bibliotecile din oglindă. Ex libris de scriitor. (Editura Allfa, 2007)

Noul roman semnat Ioana Drăgan nu este, cum ar putea să pară la prima vedere, o cronică a perioadei celei mai recente, în care pandemia ne‑a schimbat modul de viaţă şi percepţia asupra lumii în care ni se părea că trăim relativ confortabil. O epidemie de gripă, alta decât cea provocată de coronavirus, reprezintă, pentru naraţiunea plină de vervă, umor amar şi compasiune faţă de condiţia umană, notele caracteristice ale literaturii Ioanei Drăgan, doar pretextul unei stranii poveşti de iubire ai cărei protagonişti poartă numele de Adam şi Eva. Gripa rămâne mai degrabă liantul şi conjunctura ce fac posibilă întâlnirea scânteietoare, ca o vâlvătaie aprinsă din senin, aşa cum sunt toate iubirile la prima vedere, dintre eroii romanului, în ajun de Crăciun. În evident răspăr cu istoria protopărinţilor din Grădina Edenului, povestea celor două personaje principale (o doctoriţă bucureşteană şi un aventurier cu dublă origine norvegiano‑irlandeză, călător în lumea largă pentru o misiune controversată) abordează cel mai vechi şi mai statornic sentiment: iubirea dintre o femeie şi un bărbat, într‑o lume grav zdruncinată, fără repere morale, fără credinţă, fără perspective, fără trecut şi parcă şi fără viitor.

Eva şi Adam din romanul Ioanei Drăgan nu sunt întâia pereche de oameni, creată de Dumnezeu în paradis, pentru a‑i avea părtaşi la minunata Lui creaţie, lumea, pe care le‑o încredinţează spre a o defini prin nume şi a o stăpâni, ci o imagine răsturnată a cuplului primordial, adică doi rătăciţi într‑o lume decăzută, dramatic ruptă de imaginea şi rostul ei iniţial. Eva profesează medicina din pură vocaţie, într‑un spital bucureştean, într‑un perpetuu conflict cu familia ei destul de rudimentară, incapabilă să‑i înţeleagă misiunea, cu colegii de breaslă, bine orientaţi spre interesul personal, cu cea mai bună prietenă a ei, colegă de facultate şi de spital, şi chiar cu ea însăşi, ca femeie între două vârste, care nu reuşeşte să‑şi întâlnească ori să‑l recunoască pe bărbatul potrivit, alesul cu care să refacă imaginea întâiului cuplu. Eva caută fericirea în doi, cea lăsată dintru început omului, dar pentru că felul ei de a gândi şi de a simţi, ba chiar o anumită inocenţă păguboasă, nu sunt deloc adaptate societăţii decăzute moral în care trăieşte, fericirea aceasta rămâne pentru Eva doar o fata morgana. Singurul personaj care aduce pace şi echilibru în viaţa protagonistei e doamna Hortensia, cea din suferinţa căreia Eva are de tras multe învăţăminte. Doamna Hortensia rămâne pentru ea vocea bunătăţii şi sfetnicul de taină. Iată o sumară caracterizare a personajului feminin din romanul Gripa: „Ura singurătatea şi viaţa nu o răsfăţase din punctul ăsta de vedere. În copilărie şi în adolescenţă singurătatea era un adevărat refugiu, pentru că îi era de cele mai multe ori ruşine cu părinţii, cu poveştile lor, cu beţiile lui Tăticu şi cu reuniunile de familie în care toţi vorbeau unii peste alţii numai prostii. Stătea ce stătea şi se retrăgea la ea în cameră. Să nu‑i mai audă! În facultate, singurătatea rimase cu învăţatul, îi fusese foarte greu în primii ani să‑şi ia examenele, tocea ca o nebună şi nu‑i ajungea timpul niciodată. Îi invidia pe cei care aveau timp să se şi distreze, să iasă nopţile la petreceri şi weekend‑urile la munte în gaşca în care nu reuşise nici să se integreze, nici să se simtă confortabil”.

Adam se conturează ca un personaj uşor misterios, poate chiar puţin exotic, de o masculinitate devastatoare pentru femeia a cărei viaţă se împarte între gărzile de la spital, mediocra‑i familie de provenienţă şi din când în când o relaţie fără nici un viitor cu câte un bărbat incapabil să‑i înţeleagă nevoia de afecţiune reală şi de normalitate. Apare de nicăieri în viaţa blazată a Evei, pentru o adeverinţă de sănătate care să‑i permită să călătorească cu avionul.

Fulgerătorul amor se petrece de Crăciun, într‑o vilă de la Predeal, în trei zile de ninsoare ca o stihie, splendidă metaforă, ce acoperă în alb pur lumea murdară din toate punctele de vedere, ba chiar face imposibilă revenirea în ea, pentru o perioadă strict delimitată de timp. Sunt cele trei zile de paradis pentru un Adam şi o Evă ai zilelor noastre, urmate de o violentă cădere din el. Revenirea la realitate după o topire bruscă a zăpezii, la fel de neaşteptată ca şi căderea ei masivă, marchează o nouă traumă în viaţa Evei.

Imposibil pentru cititorul cât de cât avizat să nu sesizeze ironia amară a numelui pe care autoarea îl dă personajelor celui mai recent roman al său. Ca şi ironia degajată din darul de Crăciun al lui Adam pentru iubirea lui de trei zile, o brăţară norvegiană cu două capete de şarpe, care să‑i poarte noroc Evei.

Ioana Drăgan se remarcă în literatura contemporană ca o autoare ce‑şi iubeşte personajele, găsind întotdeauna o salvare pentru ele, chiar şi pentru cele mai detestabile. În cazul Evei, pentru prima dată, apare deîndată şi consolarea pentru încă o iubire iluzorie: copilul ce urmează să vină pe lume după întâlnirea cu misteriosul ei Adam.

Îngăduinţa faţă de oameni, o înţelegere superioară a vieţii, cu toate încercările ei, pe care Ioana Drăgan le manifestă în existenţa personală, se răsfrâng şi asupra personajelor din literatura pe care o semnează, personaje plămădite tocmai din bucuria ei de a asista la spectacolul lumii şi de a‑l înţelege.

Ca şi romanele ori nuvelele anterioare, Gripa – O poveste de Crăciun excelează printr‑o scriitură dinamică, în care predomină dialogurile pline de savoare, ruperile de planuri, flashbackurile şi nu de puţine ori limbajul colocvial: „Tăticul se pilise zdravăn de tot şi revărsa pe masă, odată cu paharul de vin roşu, hai că s‑a dus dracului şi faţa asta de masă, Mami făcea şi ea feţe‑feţe, tot năduful şi ciuda pe medici, pe care le ţinuse ascuns în subconştient şi pe care le scuipa acum, privind‑o cruciş pe Eva.

– Doamna doctor, ai auzit ce‑am zis? Doamna doctor, să fii cuminte şi să nu iei parai!

Ce să spună? Mai e ceva de zis? Un spectacol penibil la care nu era prima oară când asista, redusă la tăcere. Şi nici nimeni de la masa asta nu o asculta şi, chiar dacă ar fi ascultat‑o, n‑ar fi crezut‑o. Se auziseră toţi pe ei, o rezolvaseră şi cu sistemul de sănătate, cruce la toţi medicii, Tăticu voia tort şi lumânări aprinse, ai înnebunit de tot Fane, cine a auzit de suflat în lumânări de onomastice, tanti Carolina ceruse o cafea, Mami strânsese oftând faţa de masă complet compromisă, şi nimeni nu observase că doamna doctor se evaporase, ca eterul. Volatil, pe nesimţite!”

Gripa – O poveste de Crăciun, un roman agreabil, cu profunzimi, cu un mesaj bine conturat: „viaţa învinge întotdeauna”.

■ Scriitor, istoric al artelor, publicist

Luiza Barcan

Total 1 Votes
0

Luiza Barcan

Luiza Barcan, critic și istoric de artă, doctor în arte vizuale, expert al Ministerului Culturii în domeniul: Bunuri cu semnificație culturală – artă medievală, secolele XVIII-XIX, jurnalist, expert al Casei de Licitații Vikart. Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România – Filiala Vâlcea, membru fondator și director al Fundației HAR („Habitat și Artă în România”). S-a născut la București în data de 8 octombrie 1964. Absolventă a Liceului de matematică-fizică nr. 4 din București, a Facultății de Limba și Literatura Română de la Universitatea București (1987) și a Facultății de Istoria și Teoria Artei a Universității Naționale de Artă din București. Profesor de limba și literatura-română (1990-1995), redactor, realizator de emisiuni la Televiziunea Română (1995-2013), redactor la Radio România Internațional (2000-2006), colaborator la Radio Trinitas al Patriarhiei Române, din 2014 și până în prezent (realizator al documentarului radiofonic „Zidiri în chipul crucii”). Din 1996 publică cronică plastică, interviuri, reportaje, eseuri, studii de istoria artei, monografii de monumente în paginile Contemporanul, Literatorul, Azi Literar, artPanorama, Museion, Adevărul literar şi artistic, Ianus, Virtualia, Tribuna, Tabor, Povestea vorbei, Buridava, Ramuri, Observator cultural, artMargins a Universităţii „Santa Barbara” din California.

Co-organizator, împreună cu Alexandru Nancu, al programelor Fundaţiei HAR: „Habitat şi Arta in Romania” ,„Arta in drum spre muzeu” (1999 – Râmnicu Vâlcea), „Tradiţie şi Postmodernitate” (2000 – 2005, Muzeul Satului Vâlcean de la Bujoreni, judeţul Vâlcea) „Stuf 2004” (2004, Murighiol, judeţul Tulcea), „ReSitus – Metode şi tehnici avansate de conservare şi reconstrucţie digitală pentru patrimoniul cultural-istoric imobil (2007, Câmpulung Muscel), Lut/ Adobe 2007, 2008, 2009 (Capul Doloşman/ Cetatea Argamum, judeţul Tulcea).

Din anul 2000 şi până în prezent, curator al programului „Restituiri” care a cuprins expoziţiile: „Seniori ai picturii romaneşti contemporane”, „Invitaţii lui Iosif Sava în 40 de desene ale Rodicăi Ciocârdel Teodorescu”, „Rromani art”, expoziţiile personale de la Constanţa, Tulcea, Râmnicu Vâlcea şi Bucureşti ale pictoriţei centenare Medi Wechsler Dinu, expoziţia retrospectivă Maria Constantin, expoziţiile retrospective Alexandru Nancu („Teasc pentru memorie” și „Spațiul imaginării”), Bucureşti 2013, expozițiile retrospective Lidia Nancuischi). Curator a peste 30 de expoziţii personale sau de grup, deschise în Bucureşti şi în alte oraşe mari ale ţării. Face parte din colectivul de autori ai dicţionarului on line Un secol de sculptură românească (2013, 2014) și din colectivul de autori ai cărții Centenarul femeilor din arta românească (2018).

Debut literar în revista artPanorama, cu proza Jucătorii de șah (1997). Debut editorial cu volumul Nichita Stănescu. O viziune poetică a timpului (2000, ediţie bibliofilă, coordonata de Mircia Dumitrescu).

Cărți de memorialistică: Artişti plastici la Serata lui Iosif Sava (2003), în format electronic (2005); Spre Răsărit, cu Alexandru (2017).

Cărți de specialitate (cronică plastică, istoria artei): Angoase ale privirii (2004); Monografiile bisericilor de lemn – monument istoric de la Grămeşti, Malaia, Racoviţa- Copăceni, Ciungetu, Brezoi, Mariţa (2000, 2001), împreună cu Alexandru Nancu; Albumul monografic Medi Wechsler Dinu (2010); Albumul monografic „Maria Constantin” (2013); Albumul monografic „Constantin Calafateanu” (2014); Albumul monografic „Lidia Nancuischi” (2018)

Premii și distincții: Premiul pentru critică, acordat de Consiliul Director al Uniunii Artiștilor Plastici din Roâmânia (2017); Diplomă de excelență pentru întreaga activitate, acordată de Filiala Buzău a Uniunii Artiștilor Plastici din România, cu ocazia Bienalei „Ion Andreescu” (2018); Premiul III la Festivalul de film documentar scurt „Yperia 2012”, de pe insula Amorgos – Grecia, pentru filmul „Grecii de Brăila” („Greek and Romanian”); Premiul pentru film religios la Festivalul de film documentar scurt „Yperia 2011”, de pe insula Amorgos – Grecia, pentru filmul „Skopelos, insula celor 365 de altare”; 2011 – Medalia Muzeul Brăilei – 130 de ani şi Medalia „Nicolae Iorga – 140 de ani de la naştere”, decernate de Muzeul Brăilei pentru documentarele „Biserici de la Dunăre” (2011).

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button