Actualități - Comunicate

Dreptul la replică

Dreptul la… adevăr, critică
 

Criticii lui I. Negoiţescu, în R. l., nr. 38. Fără semnătură. Asumare în text prin cuvintele „noi, cei din vechile generaţii”. În urma unor citate după I.B. Lefter (Viaţa Românească, nr. 9), cu referire la volumul Ion Negoiţescu: singularitate şi (l)abilitate: emit „tot soiul de comèdii despre marele critic”, fiind cel care „reproşează” şi probând „aroganţa de a‑i da bietului critic literar cu teoria literară în cap”. Doar mi‑am închipuit, trebuie să cred acum, că citesc, citez, observ, argumentez. IBL, plecând de la titlul cărţii, cele trei substantive din două cuvinte, nota „ciudăţenii” şi nedreptate, întrucât „diminuez” autorul, atenţie!, „tratat ca un mare critic”. Despre „fişe”: „Probatoriul e covârşitor”. Încheia cu: „Substantivul (sunt trei: singularitate, abilitate, labilitate, niciunul diminuant – n. m.), totuşi diminuant, deşi nu fără legătură cu histrionismul, şi el superior, cu versatilitatea «dandysmului», a unui spirit în mai mare măsură creator decât riguros…”. Pare că‑mi dă şi‑un pic de dreptate?

Comedia criticii e alta: nu se citeşte şi se discută toată cartea (actul întâi), iar altcineva, necitind cartea, ia ceva din partea recenzentului şi găseşte isprava pe deplin elocventă (actul al doilea). Aşa ajungi scos în deriziune din târgul literar. Cui prodest? Literar, amoral, multora…

Mă întreb acum (sigur că n‑o să aflu) a cui mână scrie pentru „noi, cei din vechile generaţii”. Mai jos, în acelaşi text, I.N. e numit critic „estetizant (…din) anii când estetismul era de rău”. De reţinut: formalist estetic, exagerat artistic, nu doar critic care recurge consecvent la criteriul estetic.

Am luat din raft ca îndreptar către Negoiţescu Istoria literaturii române pe înţelesul celor care citesc: 23 de rânduri, puţin peste o jumătate de pagină, din care extrag adevărate drame critice: „«Plutonismul», un concept nesusţinut de majoritatea postumelor”, „a extins purismul şi la alţi poeţi clasici”, în Istorie…, „unele aprecieri fac impresia de neseriozitate”, „reuşeşte să compromită până şi ideea lovinesciană de revizuire”. Nici vorbă acolo de „marele critic”. Concluzia se limitează la alte „măreţii”: „Cea mai mare calitate a criticii lui Negoiţescu este şi defectul ei cel mai mare: extrema originalitate”. Baroc elogiu diminuant. Doar un detaliu: I.N. e recunoscut, pe această mână, fidel criteriului estetic.

Marian Victor Buciu

Total 1 Votes
0

Marian Victor Buciu

Marian Victor Buciu, profesor doctor la Facultatea de Litere a Universitatii din Craiova, preda cursuri de istoria literaturii romane interbelice, din perioada comunista si postcomunista, cuprinzand analize si sinteze ale unor curente si opere de mare interes artistic. A publicat in reviste numeroase cronici, studii si eseuri literare. Mentionam volumele: „Celalalt Arghezi. Eseu de poetica retorica a prozei”, 1995, „Breban. Eseu despre stratagemele supravietuirii narative”, 1996, „Ionesco. Eseu despre onto-retorica literaturii”, 1996, „E. M. Cioran – Despartirea continua a Autorului cel Rau. Eseu despre onto-retorica Textului cioranian”, 1996, „Onto-retorica lui I. L. Caragiale”, 1997, „Tepeneag. Intre onirism, textualism, postmodernism”, 1998, „Promptuar. Lecturi post-totalitare”, 2001, „Dieter Schlesak, un maestru german al evaziunii”, 2003, „Panorama literaturii romane din secolul XX”, vol. I, Poezia, 2003, „Zece prozatori exemplari. Perioada interbelica”, 2006. Autorul practica o hermeneutica personalizata – onto-retorica –, propunand un instrumentar conceptual propriu, de reorientare post-structuralista si post-deconstructionista, in traditia criticii europene, desfasurate riguros asupra fiintei si limbajului textelor literare. Prin aceasta, interpretul da curs unei dialectici interpretative, nuantata pana la detaliul si relatia infinitezimale, avand drept scop cunoasterea identitatii retorice si poetologice a operelor. Prin critica literara, incearca sa descopere o cunoastere „din urma”, lucida si patrunzatoare, analitica, sintetica, evaluativa (canonica, ierarhizatoare) a literaturii, in limite con-textuale concentrice, clar precizate, de la individual la categorial si universal.

La Editura Ideea Europeana a publicat „E. M. Cioran. Despartirea continua a Autorului cel Rau”, ed. a II-a, 2005, „Zece prozatori exemplari. Perioada interbelica”, 2006, „Zece prozatori exemplari. Perioada posbelica”, 2007.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button