Comunicat de presă

SOS – Manualele şcolare. Dinu C. Giurescu: Generaţii fără patrie

Cuvântul patria nu mai figurează în manualele actuale, a ajuns o vorbă de care să ne ferim!

Contemporanul: Domnule Academician, pe lângă problemele legate de prospectarea fenomenelor istorice, aţi fost mereu receptiv la modul în care se reflectă evenimentele din trecut în manualele şcolare. În legătură cu acest aspect de cea mai mare importanţă, cum cotaţi calitatea manualelor avizate de Ministerul Educaţiei în ultimii ani?

Dinu C. Giurescu: Luând în considerare conţinutul şi forma actualelor Dinu-C-Giurescu-acad-conte-fotomanuale pot afirma cu îngăduinţă că sunt în cea mai mare parte mediocre şi anoste în comparaţie cu cele antebelice. Nu trezesc în elevi nici un fel de interes sau simţăminte. Evită să explice de ce este important trecutul, să ştim de unde venim, unde am ajuns (şi de ce). Se formează generaţii întregi fară patrie.

Ce opinie aveţi despre manualele de istorie elaborate în perioada interbelică de corifeii istoriografiei naţionale, precum N. Iorga, C. C. Giurescu şi P.P. Panaitescu?

Manualele de istorie redactate, în perioada interbelică, de N. Iorga, C.C. GiuresDinu-C-Giurescu-contemporanul-fotocu şi P.P. Panaitescu erau destinate să fie carte de învăţătură pentru tinerii acelor timpuri. Prin conţinut şi redactare, autorii îi îndemnau pe tineri să-⁠şi cunoască propria istorie şi implicit să-⁠şi iubească şi să-⁠şi preţuiască patria. (Cuvântul patria nu mai figurează în manualele actuale, a ajuns o vorbă de care să ne ferim!) Expunerea clară, sistematică face ca şi astăzi după mai bine de o jumătate de secol, aceste manuale să fie citite cu interes şi plăcere (vezi ediţia din 1939 recent reeditată de Editura Enciclopedică, a manualului profesorului C.C. Giurescu).

Consideraţi că Academia Română trebuie să-⁠şi exprime responsabilităţi în domeniul elaborării manualelor?

Hotărât, Academia Română are obligaţia morală şi ştiinţifică de a-⁠şi exprima punctul de vedere şi de a trage un semnal de alarmă în ceea ce priveşte situaţia Istoriei ca disciplină de studiu fundamentală care joacă un important rol formativ.
Calitatea ciudată (stranie) a curriculei nu poate fi trecută cu vederea de cel mai înalt for ştiinţific al ţării, Academia Română.

Ce alte discipline în afară de istorie ar contribui în mai mare măsură la educaţia patriotică?

Limba şi literatura română; Geografia României.

Cum cotaţi ampla sinteză de ,,Istorie a românilor” elaborată sub coordonarea Academiei Române în planul istoriografiei naţionale?

E o lucrare fundamentală de informare şi interpretare.

Ce dificultăţi deosebite aţi întâmpinat atunci când aţi coordonat ultimele volume ale tratatului de ,,Istoria românilor”?

În coordonarea volumelor IX şi X ale tratatului de „Istoria românilor”, apărute sub egida Academiei Române, greutăţile întâmpinate au fost cele obişnuite ale muncii de cercetare, îndrumare şi redactare.

Total 1 Votes
0

Contemporanul

Revista Contemporanul, înființată în 1881, este o publicație națională de cultură, politică și știință, în paginile căreia se găsesc cele mai proaspete știri privind evenimentele culturale, sociale și politice din România și din străinătate. De asemenea, veți fi la curent cu aparițiile editoriale, inclusiv ale editurii Contemporanul, care vă pune la dispoziție un portofoliu variat de cărți de calitate, atât romane și cărți de beletristică, cât și volume de filosofie, eseu, poezie și artă.
Contemporanul promovează cultura, democrația și libertatea de exprimare.

The Contemporanul, founded in 1881, is a national journal for culture, politics and science, including reports on ongoing Romanian and international cultural, social and political events, as well as on quality books brought out by the Contemporanul Publishing in the fields of literature, philosophy, essay, poetry and art.

The Contemporanul Journal promotes culture, democracy and freedom of speech.

www.contemporanul.ro

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button