Dana Duma: Filmul românesc în timp real
Cinismul mediatic este zugrăvit într-un mod personal în Breaking News, care validează talentul regizoarei Iulia Rugină de a investiga în registrul intimităţii şi al discreţiei. Cartea de vizită înnobilată de reţinerea titlului în palmaresul de la Karlovy Vary îi va da, sperăm, posibilitatea să revină repede cu un nou lungmetraj
În timp ce motivele de nemulţumire ale celor din industria filmului de la noi se acumulează (dispariţia sălilor dispuse să promoveze producţia naţională, sla-ba susţinere oficială etc), văzut din afară, cinematograful românesc pare că nu-şi pierde vigoarea şi valoarea. Numai dacă citim reacţiile presei la cel mai mare festival internaţional spaniol, San Sebastian, unde am concurat în septembrie, şi optimismul revine. După prezentarea filmului Pororoca de Constantin Popescu jr. revista spaniolă Fotogramas scria: „Puternicul cinema românesc inundă festivalul cu un film solid care poate câştiga Scoica de aur (sau, cel puţin premiul pentru cel mai bun actor – Bogdan Dumitrache n.n.). Nimeni nu poate nega puterea captivantă a cinematografului românesc din ultimii ani. Noul secol de cinema de autor e românesc, cel puţin de la Moartea domnului Lăzărescu de Cristi Puiu încoace. Această filmografie demolează festivalurile, cucereşte premii şi seduce publicul. Pororoca nu face excepţie”. (Carlos Loreda, „Fotogramas”, 26 septembrie).
La ora palmaresului s-a confirmat anticiparea comentariului şi Bogdan Dumitrache a câştigat Scoica de Argint pentru Cel mai bun actor. Un alt comentariu, semnat de Gregorio Belinchon în cotidianul „El Pais” (30 septembrie ) subliniază meritele filmului şi ale interpretului care „întruchipează un tată disperat după dispariţia fiicei lui. Ceea ce părea o bucolică duminică în parc, cu copiii, se transformă într-un coşmar pentru părintele fetei, graţie unei interpretări convingătoare, într-un film care, probabil, ar fi meritat mai mult”. Ar mai trebui poate adăugat că toate aceste afirmaţii întregesc un context de reacţii care au criticat decizia juriului de a acorda Scoica de Aur peliculei The Disaster Artist, semnată de o vedetă hollywoodiană, James Franco. Evident, a fost o decizie dictată de preşedintele juriului, o altă vedetă hollywoodiană, John Malkovich.
Dar tot la San Sebastian a fost prezentă, fără a trece neobservată, opera primă a Ivanei Mladenovic, Soldaţi. O poveste din Ferentari, care a primit o menţiune specială din partea juriului celei de 18-a ediţii a Premios Sebastiane, secţiune a Festivalului din Ţara Bascilor care este dedicată filmelor LGBTI (comunitatea Lesbian, Gay, Transgender, Bisexual şi Intersex). Adaptare după romanul omonim al lui Adrian Şchiop, filmul a fost apreciat pentru că „arată o minoritate ascunsă cu dublă faţetă, romi şi homosexuali, pe care noi toţi o abandonăm cu contradicţiile ei”. Presa internaţională a apreciat că avem de-a face cu un debut „în forţă”, „un excelent moment al cinematografiei româneşti”, care trebuie inclus în palmaresul ediţiei de anul acesta a evenimentului. Şi în acest caz, până la premiera românească, trebuie să dăm credit celor scrise în publicaţiile de specialitate din afara ţării. Merită atenţie mai ales co-
mentariul din ediţia online a prestigioasei reviste spaniole Caiman. Cuadernos de cine, semnat de Carlos Herredero: „Autoare a documentarului Turn off the Lights, regizoarea sârbă stabilită în România, Ivana Mladenovic regizează primul ei lungmetraj de ficţiune cu aceeaşi abordare realistă a etniei ţigăneşti din enclava Ferentari (de la periferia Bucureştilor), a mediilor marginale, cu străzile murdare de pe care se culeg cutii pline cu seringi folosite, casele jerpelite, ceremoniile populare, bandele de delincvenţi, populaţia eterogenă. Pretextul narativ este relaţia stabilită între un fost puşcăriaş rom, fără slujbă şi acoperiş, şi un antropolog venit în enclavă pentru a studia compoziţia socială, interpretat de însuşi scenaristul filmului, care a scris şi cartea bazată pe experienţele personale, după mărturisirile proprii, pentru a vorbi despre homosexualitate în societatea romani.”
Pe traseul festivalier s-au afirmat internaţional şi alte recente producţii româneşti. Unele dinre ele au avut deja premiera românească, precum Breaking News, remarcat la Karlovy Vary, în al cărui palmares a rămas cu o Menţiune specială pentru interpretare acordat tinerei Voica Oltean. Al treilea lungmetraj din filmografia Iuliei Rugină (a mai semnat Love Building şi Alt Love Building), acesta ar fi trebuit să constituie debutul autoarei, care a remodelat scenariul iniţial împreună cu colaboratoarele sale constante, Ana Agopian şi Oana Răsuceanu.
Breaking News spune povestea unei investigaţii jurnalistice cu pasaje de thriller şi de dramă psihologică. Totul porneşte de la decizia reporterului Alex Mazilu (Andi Vasluianu) de a realiza un film omagial dedicat cameramanului său, dispărut recent în timp ce filma un incendiu într-o fabrică bucureşeană. Pentru a realiza un reportaj in memoriam despre viaţa colegului, el pleacă la Mangalia, oraşul de reşedinţă al celui decedat, în încercarea de a-i reconstitui viaţa cu ajutorul cunoscuţilor şi al membrilor familiei. Aceştia refuză cu obstinaţie orice declaraţie şi se poartă ostil, mai ales fiica defunctului, Simona (Voica Oltean). Probabil motivate de sentimentul de vinovăţie (pentru că el a supravieţuit accidentului, dar celălalt nu), Alex insistă să afle ce fel de om era fostul camarad care făcea naveta la Bucureşti, de ce relaţia lui cu fiica sa, ascunsă în spatele unei carcase de duritate, era atât de specială. Inserând cu abilitate materiale din arhiva personală a cameramanului (mai ales mici filme de familie), pelicula devoalează pasiunea acestuia pentru muzica soul, pasiune transmisă şi Simonei, pe care a învăţat-o să cânte la chitară.
Cu preţul reproşurilor soţiei şi fiului propriu, care îl aşteaptă pentru pregătirea Crăciunului, reporterul reuşeşte să se apropie de adolescenta rămasă în sânul unei familii de care nu se simte înţeleasă. Procesul naşterii acestei prietenii este descris cu discreţie şi cu tact şi devine convingător şi graţie felului cum este filmat, în planuri apropiate, de Vivi Drăgan Vasile, dar şi interpretării lui Andi Vasluianu (bun comunicator de empatie) şi debutantei Voica Oltean, care portretizează convingător şi emoţionant contradicţiile, decepţiile şi disperările unei adolescente de 16 ani. Filmul are şi meritul unei sobre descrieri a lumii presei electronice, cu presiuni editoriale în favoarea senzaţionalismului şi a superficialităţii, insuportabile pentru cei cu o onestă conştiinţă pro-fesională. Cinismul mediatic este zugrăvit într-un mod personal în Breaking News, care validează talentul regizoarei Iulia Rugină de a investiga în registrul intimităţii şi al discreţiei. Cartea de vizită înnobilată de reţinerea titlului în palmaresul de la Karlovy Vary îi va da, sperăm, posibilitatea să revină repede cu un nou lungmetraj.