Un nou roman „Strania poveste a unui pian” de Mirel Taloș
LANSARE DE CARTE
Mirel Taloș crează subtil o atmosferă de intelectualitate și artă înaltă
în noul său roman „Strania poveste a unui pian”
Lansarea online a celui de-al treilea roman al scriitorului Mirel Taloș, „Strania poveste a unui pian”, a avut loc recent la Librăria Cărturești Verona, în prezența autorului Mirel Taloș, a criticului literar Daniel Cristea-Enache și a poetei Aura Christi. Transmis online, evenimentul a cuprins o dezbatere atât asupra volumului „Strania poveste a unui pian”, publicat la Editura RAO, cât și o scurtă analiză asupra vieții literare din prezent, dar și din perioada interbelică.
”Mirel Taloș este unul dintre romancierii de forță și atipici ai generației noastre, care a scris și a publicat la editura RAO în ultimii trei ani și jumătate trei romane, fiecare cu un subiect aparte. (…) Volumul lansat astăzi, «Strania poveste a unui pian», este dens și vorbște despre lumea muzicii, cu personaj principal un pian, un pian magic la care a cântat Liszt în 1864, la București”, a spus poeta Aura Christi, redactor-șef „Contemporanul”.
Criticul literar Daniel Cristea-Enache, cel care a semnat prefața romanului «Strania poveste a unui pian» s-a arătat bucuros că cei trei, Aura Christi, Mirel Taloș și el, s-au regăsit la Cărturești în aceeași formulă de la Târgul de Carte de la Beijing, ediția 2019, în cadrul căreia România a fost țară invitată de onoare: ”În ciuda pandemiei, iată că rezistăm prin cultură!”. Redactor-șef adjunct al revistei România Literară, Cristea-Enache a mai spus că Mirel Taloș se bucură deja atât de aprecierea lumii literare, prefața unuia dintre romanele sale, Undeva în Transilvania, purtând semnătura reputatului scriitor și academician Nicolae Breban ”ca un blazon de noblețe”, cât și de cea a publicului. „Scriitura lui Mirel Taloș se adresează unui public cultivat, unui cititor cu orizont cultural, care știe cine este Liszt, care a fost la Operă, la Ateneu, așa cum se întâmplau lucrurile în perioada interbelică. (…) În generațiile formate după 1989 nu găsim scriitori ca Mirel Taloș nici ca nivel, nici ca formulă, scriitură, tipologie, personaje. Pot spune că autorul a câștigat pariul cu critica și cu proza”, a conchis criticul literar Daniel Cristea-Enache.
În final, Mirel Taloș a ținut să precizeze că schimbarea registrului scriiturii în cele trei romane, discontinuitatea unui stil propriu, îi par defecte pe care și le asumă. Totuși, a făcut observația că primul lui roman, „Colecționarul de nuduri”, și cel de-al treilea, Strania povestea aunui pian, sunt cărți care intră în lumea artelor. „În «Strania poveste a unui pian», lucrurile sunt duse la o extremă: doar estetica, doar arta contează, viața nu mai are nicio relevanță. Toate personajele acestei cărți sunt mutate complet în lumea artei și tot ce fac ele are legătură strict cu arta. Cei doi pianiști sunt obsedați de artă, de carierele lor, obsedați de istoria muzicii, de locul lor în panorama muzicală, iar această obsesie îi face să se confrunte”, a explicat scriitorul Taloș.
——————-
Mirel Taloș s-a născut în 1973, la Zalău. Licențiat în studii de filologie română și hispanică la Universitatea București (1992-1996), cu o teză despre Mario Vargas Llosa. • A debutat în literatură cu trei proze scurte în revista Conta, în 2012 (Uniformele blestemate, Vin tractoarele, Zsido Szappan). A mai publicat proză scurtă și fragmente de roman în revistele România Literară, Contemporanul, Caiete Silvane, Convorbiri Literare, Luceafărul și Literatorul. • Romanul Colecționarul de nuduri (Editura RAO, 2018, prefață de Mircea Platon) a primit Premiul pentru volum de debut al Uniunii Scriitorilor din România, Premiul pentru volum de debut al Revistei Convorbiri Literare si Premiul pentru volum de debut al Revistei Contemporanul. • A mai publicat romanul Undeva în Transilvania (Editura RAO, 2019, prefață de Nicolae Breban), tradus în engleză și spaniolă, adaptat la Teatrul Național Radiofonic. • A publicat scenariile de film Casa de pe fundul lacului (în volumul colectiv Utopia, Editura Eubeea, 2018) și Forța inocenței (în volumul colectiv de scenarii de film Cartea cu scenarii, Editura Universitară, 2019). Este titular de rubrică la Revista Contemporanul.