Tabăra de fotografie „La conac”, ediţia 2021
Program cultural început în 2015 şi desfăşurat bianual (primăvara şi toamna), tabăra de creaţie fotografică intitulată „La Conac” este organizată şi găzduită de Muzeul Memorial „Nicolae Bălcescu” din judeţul Vâlcea, numărându‑se printre cele mai apreciate proiecte care au loc în cadrul acestei instituţii de cultură.
Complexul Muzeal „Nicolae Bălcescu”, situat în comuna cu acelaşi nume, unul dintre cele mai interesante şi mai atractive muzee memoriale ale României, pe de o parte, datorită cadrului natural deosebit, pe de alta, datorită patrimoniului său imobil şi mobil, a fost înfiinţat în anul 1968. Cu două decenii mai înainte, în 1948, Radu Mandrea, strănepotul lui Nicolae Bălcescu, dona statului român conacul familiei, în scopul transformării lui în casă de creaţie pentru scriitori şi artişti. Actualul complex muzeal se compune din conacul familiei revoluţionarului paşoptist Nicolae Bălcescu, construit în 1828 de către Iancu Bălcescu, unchiul său, din biserica de lemn de la Gâltofani, un monument eclezial a cărui istorie îndelungată e şi ea strâns legată de cea a familiei Bălcescu, precum şi din parcul natural în care se află aceste două edificii. Întregul complex este inclus în lista monumentelor istorice de importanţă naţională.
Frumuseţea arhitecturii eclectice a conacului, ce îmbină stilurile brâncovenesc, neorenascentist şi neogotic, reprezintă rezultatul mai multor etape de construcţie. Biserica de lemn de la Gâltofani, lăcaş strămutat aici în 1969, se numără, ca primă etapă de construcţie – pe o moşie a boierilor Rudeni – printre cele mai vechi astfel de monumente ecleziale din judeţul Vâlcea. Planul său de tip arhaic, iniţial alcătuit doar din altar şi naos, face posibilă datarea sa în prima jumătate a veacului al XVII‑lea. Ulterior, preluată de familia Bălcescu şi strămutată pe moşia sa de la Gâltofani, biserica va fi prelungită, în etape succesive, printr‑un pronaos, apoi printr‑un pridvor deschis, din zidărie, adăugându‑i‑se şi o turlă zveltă din lemn, cu rol de clopotniţă.
Pentru că din 2019 Complexul Muzeal „Nicolae Bălcescu” se află într‑un plin proces de restaurare, menit, totodată, să doteze şi să pună în valoare acest ansamblu, deja tradiţionala tabără de fotografie intitulată „La Conac” s‑a desfăşurat în parteneriat cu Ocolul Silvic Stoiceni.
Întâlnirea bianuală într‑o tabără de creaţie a artiştilor fotografi, membri ai Fotoclubului „Floarea de Colţ” din Râmnicu Vâlcea, coordonat de Ion Ciobotaru, a fost precedată de o expoziţie de fotografie cu lucrări create în ediţii anterioare ale taberei, expoziţie deschisă publicului la Biblioteca Judeţeană „Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea, precum şi de lansarea albumului de fotografie „La Conac”, realizat de Muzeul Memorial „Nicolae Bălcescu”.
Şi anul acesta ediţia de primăvară a taberei „La Conac” s‑a bucurat de prezenţa artiştilor fotografi din România, dar şi de peste graniţe, unii dintre cei veniţi de pe alte meleaguri fiind vechi membri sau colaboratori ai Fotoclubului „Floarea de Colţ”. Frumuseţea locurilor şi a unor modele feminine a fost imortalizată prin intermediul camerelor foto de către artiştii: Ioan Ciubotaru, Andrei Grosoşiu, Bujor Burlacu, Cătălin Vezetiu, Diana Buzoianu, Julien Oncete, Laurenţiu Mărgineanu, Marius Cinteză, Sorin Mateescu, Adriana Ceauşescu, Bogdan Tătaru (România), Dusan Zivkc (Serbia),Claude Aubé (Franţa), Nicolae Sotir (Germania).
Arta fotografiei, una dintre cele mai „tinere” clasicizate dintre arte, continuă să‑i atragă irezistibil şi pe creatori şi pe privitori. Pentru că resursele de imagine ale lumii vizibile sunt inepuizabile, inepuizabilă rămâne şi arta fotografiei. Până la relativ recenta apariţie a camerelor digitale, măiestria fotografului se încerca şi în laborator. Acum doar cei nostalgici mai fotografiază şi prelucrează clasic imaginea şi tot ei îşi exersează talentul în fotografia alb‑negru. Artiştii Fotoclubului „Floarea de Colţ” lucrează şi color şi alb‑negru, alternând aceste două tipuri de abordare în funcţie de tema aleasă. Ca fotografi pasionaţi şi experimentaţi ei reuşesc să îmbine cele două calităţi indispensabile meseriei lor: firea de poet cu abilitatea de a percepe şi de a interpreta detaliul, de a surprinde şi a pune în valoare ceea ce ochiului obişnuit îi rămâne indiferent.
Ca în fiecare ediţie a taberei de fotografie „La Conac” şi cea din primăvara anului 2021 a avut ca obiectiv descoperirea şi punerea în valoare a unor noi unghiuri menite să sublinieze frumuseţea şi pitorescul patrimoniului cultural al Muzeului Memorial „Nicolae Bălcescu”, dar şi al naturii înconjurătoare. La sfârşit de mai, în plină eflorescenţă a salcâmilor din pădurile cuprinse în Ocolul Silvic de la Stoiceni, prin poienele înmiresmate, în locuri unde tradiţia unei străvechi locuiri se păstrează în parte nealterată, artiştii fotografi au găsit suficiente teme pentru noile lor creaţii. Prezenţa câtorva modele feminine înveşmântate în ţinute de epocă sau în straie tradiţionale a contribuit din plin la reuşita acestei ediţii a taberei.
O nouă ediţie a acestui generos proiect cultural va avea loc în toamnă. Şi ca întotdeauna, la sfârşit, când se culeg roadele, o nouă expoziţie de fotografie va fi deschisă publicului la Râmnicu Vâlcea.
■ Scriitor, istoric al artelor, publicist
Luiza Barcan