Profil

Cel mai iubit dintre critici

Două elemente au fost, cred, foarte importante pentru traiectoria biografic‑intelectuală a lui Alex Ștefănescu — și amândouă le‑au fost, cumva, oferite tuturor celor din promoția lui, ca și „optzeciștilor” veniți în lumea literară puțin mai târziu. Primul este modelul Generației 60 de scriitori și critici literari: o generație care făcuse joncțiunea cu marea noastră literatură interbelică și dislocase, în numai câțiva ani, „vedetele” realismului socialist, impunând altele. Autorul mai tânăr decât „șaizeciștii” a înțeles rapid, cu inteligența pătrunzătoare ce‑i era caracteristică, faptul că acestea erau modelele reale și că asumându‑le ca atare va putea deveni un critic și istoric literar (deși la început visul lui era să fie poet) de anvergură. De la Nichita Stănescu la Ana Blandiana și Emil Brumaru, de la Nicolae Breban și Augustin Buzura la George Bălăiță, de la Nicolae Manolescu (modelul lui critic) la Eugen Simion și Lucian Raicu, Alex Ștefănescu a scris pagini esențiale despre componenții Generației 60 și s‑a inspirat, de tânăr, din modul lor de a înțelege literatura și critica literară. Spune‑mi ce profesori ai ca să‑ți spun cine ești. Alex Ștefănescu a avut Profesori, cu majusculă, de literatură și de critică, iar scrisul lui critic și istoriografic a asimilat valorile și principiile „șaizecismului”: (neo)modernism, autonomia esteticului, sincronism, subversivitate după Tezele din Iulie 1971, până în decembrie 1989.

Și cu aceasta am ajuns la al doilea element decisiv pentru Alex Ștefănescu și pentru toți cei care am avut șansa de a trăi și a înțelege evenimentul istoric: Revoluția din 1989. Născut în 1947, Alex Ștefănescu avea 42 de ani la Revoluție, o vârstă matură și responsabilă pentru care noua libertate de opinie, de expresie, de creație avea atâtea de oferit… Criticul literar discipol al „șaizeciștilor” a înflorit pur și simplu după 1989, devenind un autor inconfundabil în mai multe genuri (meta)literare și având o „claviatură” ce‑i permitea să scrie la fel de bine despre poeți și prozatori, clasici și contemporani, Eminescu și Dan Stanca, să facă publicistică și emisiuni de televiziune, să țină poșta redacției, dar și conferințe. A făcut de toate, fără însă a se risipi, ca alții, ci integrând complexitatea socială și societală în complexitatea literaturii analizate și interpretate critic. Scrisul lui a devenit, în ultimele decenii, panoramic, îmbrățișând tot ceea ce literatura exprima ori atingea. Iar cititorii au înțeles că acolo, între ei și literatură, era cineva, un critic adeseori mai interesant și mai captivant decât autorul analizat tot de el; și l‑au iubit pe Alex Ștefănescu cum nu a fost vreodată iubit vreun reprezentant al breslei noastre.

Și l‑am iubit și noi, criticii literari, măcar un pic, așa cum știm și putem noi să iubim.

■ Critic şi istoric literar, profesor

Daniel Cristea‑Enache

Total 1 Votes
0

Daniel Cristea-Enache

Daniel Cristea-Enache (n. 19 februarie 1974, București) este critic și istoric literar, universitar. A absolvit în 1996, ca şef de promoţie, Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti. Din 2005 este doctor în Filologie (summa cum laude) al acestei universităţi, cu o teză despre Ion D. Sîrbu. În prezent, este conferenţiar universitar la Facultatea de Litere, Universitatea din București.

Este membru al Grupului pentru Dialog Social și fondator al platformei online Literatura de azi.  A fost Guest of the Rector (Andrei Pleșu) la New Europe College (2013-2014). A fost ales Vicepreședintele European Writers’ Council (2019-2021). A fost director de comunicare al Uniunii Scriitorilor din România (2015-2022).

A ținut săptămânal cronica literară în „Adevărul literar și artistic” (1997-2005), „România literară” (2005-2009), „Observator cultural” (2009-2015), „România literară” (2015-2022).

A contribuit la realizarea unor dicționare de specialitate precum Dicționarul esențial al scriitorilor români și Dicționarul scriitorilor români, IV (coordonatori: Mircea Zaciu, Marian Papahagi, Aurel Sasu), Literatura română. Dicționar de opere (coordonator: Mircea Anghelescu), Dicționarul general al literaturii române (coordonator: Eugen Simion).

Colaborări (cu cronici literare, studii, eseuri, interviuri, texte publicistice) la „Luceafărul de dimineață”, „Dilema Veche” (online), „Ziarul de duminică”, „Suplimentul de cultură”, „Idei în dialog”, „Bucureștiul cultural”, „22”, „Ramuri”, „Caiete critice”, „Viața Românească”, „Vatra”, „Neuma”, în ziarele „Evenimentul zilei”, „Gândul educațional”, „Adevărul”, precum și pe portalul LiterNet.

A avut o rubrică la Radio România Cultural; în prezent, la Radio Trinitas, în emisiunea Revista Culturală Trinitas realizată de Teodora Stanciu. A fost moderator al emisiunii Literatura de azi la TVR Cultural (2010-2012) și co-realizator al emisiunii De Ce Citim, alături de Flaviu George Predescu, la DC News (2020-2022).

În prezent, colaborează la revistele „Contemporanul – ideea europeană”, „Argeș”, „Literatura de azi”, „Realitatea Evreiască”, „Studii de știință și cultură”, „Scriptor”.

Publicând 17 cărți și peste 1.000 de cronici, a primit numeroase premii și distincții literare.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button